Verwerking van interne en externe signalen en klachten
Suggesties voor het invullen van BKA 2.16
EIS:
Het bestuur zorgt voor een doeltreffende verwerking van interne en externe signalen en klachten.
Ambitie
Het is onze ambitie om een organisatie te zijn die effectief omgaat met alle interne en externe signalen en klachten.
Beoogd resultaat
Ons bestuur heeft een systeem geïmplementeerd voor het ontvangen, verwerken en leren van interne en externe signalen en klachten.
Gekoppelde acties
- We hebben een duidelijk en toegankelijk klachtenreglement dat voldoet aan alle wettelijke vereisten
- We gebruiken een centraal digitaal systeem voor het registreren en monitoren van alle signalen en klachten
- We stellen een onafhankelijke klachtencoördinator aan die verantwoordelijk is voor het overzien van het klachtenproces
- We ontwikkelen een procedure voor het systematisch analyseren van trends in signalen en klachten en het vertalen van deze inzichten naar verbeteracties
Meten van het resultaat
- We evalueren jaarlijks de impact van doorgevoerde verbeteringen naar aanleiding van ontvangen signalen en klachten
- We analyseren de resultaten van onze reguliere tevredenheidsonderzoeken onder leerlingen, ouders en medewerkers in relatie tot onze klachtenafhandeling
- We monitoren het aantal en de aard van klachten die escaleren naar externe instanties (zoals de landelijke klachtencommissie)
- We nemen in ons jaarverslag een sectie op waarin we transparant rapporteren over de ontvangen signalen en klachten, de wijze van afhandeling, en de verbeteringen die hieruit zijn voortgekomen. We geven concrete voorbeelden van hoe feedback heeft geleid tot positieve veranderingen in onze organisatie en hoe we onze responsiviteit continu verbeteren
Context van deze eis
Deze eis maakt deel uit van de standaard Bestuur (VO). De omschrijving van deze standaard is: ''
Deze eis maakt deel uit van de standaard BKA2 Uitvoering en kwaliteitscultuur. De omschrijving van deze standaard is: 'Het bestuur realiseert samen met de scholen de doelen voor kwaliteit, bevordert een kwaliteitscultuur, zorgt voor randvoorwaarden en stuurt, waar nodig, tussentijds bij. '
Tips of aanvullingen?
Heb je feedback op onze suggesties? Of goede tips vanuit je eigen school? We horen heel graag van je!
Geef feedback
Alle eisen in één applicatie invullen, onderbouwen en verbeteren?
Ontdek OnSpect, de online applicatie voor zicht op je volledige kwaliteitszorg.