{  OP 1.5  }

Suggesties voor het invullen van OP 1.5

EIS:

De school bereidt de leerlingen voor op de samenleving. Het aanbod draagt bij aan het bijbrengen van respect voor en kennis van de basiswaarden van de democratische rechtsstaat en aan het ontwikkelen van de sociale en maatschappelijke competenties die leerlingen in staat stellen deel uit te maken en bij te dragen aan de pluriforme, democratische samenleving.

Ambitie

Onze school heeft als ambitie om onze basisschoolleerlingen voor te bereiden op de pluriforme en democratische samenleving door hen respect voor en kennis van de basiswaarden van de democratische rechtsstaat bij te brengen en hen te helpen bij het ontwikkelen van de sociale en maatschappelijke competenties die nodig zijn om effectief deel uit te maken van de samenleving.

Beoogd resultaat

Het beoogde resultaat is dat alle basisschoolleerlingen van onze school aan het einde van groep 8 respectvolle en verantwoordelijke burgers zijn, die actief kunnen deelnemen aan de pluriforme en democratische samenleving.

Concreet, meetbaar doel: In de komende drie jaar zal het percentage leerlingen dat actief deelneemt aan maatschappelijke activiteiten en verantwoordelijke burgerschapscompetenties vertoont, met ten minste 10% toenemen ten opzichte van het huidige niveau.

Gekoppelde acties

Om ons doel te bereiken, zullen we de volgende acties ondernemen:

  • Het integreren van lesmateriaal en activiteiten gericht op burgerschapsvorming in het curriculum van alle groepen en vakken. Denk hierbij aan onderwerpen als democratie, rechtvaardigheid, gelijkheid, diversiteit en duurzaamheid.
  • Het organiseren van klassikale discussies en activiteiten om respectvolle communicatie en samenwerking te bevorderen.
  • Het stimuleren van betrokkenheid bij de school- en lokale gemeenschap, bijvoorbeeld door middel van het organiseren van projecten en activiteiten met lokale organisaties en instellingen, of door het opzetten van een leerlingenraad.
  • Het ondersteunen van leerlingen bij het ontwikkelen van vaardigheden als kritisch denken, probleemoplossing, empathie en zelfreflectie.
  • Het betrekken van ouders bij het burgerschapsprogramma, bijvoorbeeld door het organiseren van ouderbijeenkomsten en het delen van informatie over burgerschapsvorming.

Meten van het resultaat

We zullen het behalen van ons doel meten door middel van verschillende evaluatiemethoden, waaronder:

  • Het monitoren van de ontwikkeling van burgerschapscompetenties van leerlingen door middel van observaties, toetsen en zelfevaluaties.
  • Het bijhouden van de deelname van leerlingen aan maatschappelijke activiteiten en projecten.
  • Het uitvoeren van regelmatige enquêtes onder leerlingen, docenten en ouders om de effectiviteit van ons burgerschapsprogramma te meten en feedback te verzamelen voor verdere verbetering.

Context van deze eis

Tips of aanvullingen?

Heb je feedback op onze suggesties? Of goede tips vanuit je eigen school? We horen heel graag van je!
Alle eisen in één applicatie invullen, onderbouwen en verbeteren?
Image
Ontdek OnSpect, de online applicatie voor zicht op je volledige kwaliteitszorg.
Lees meer