Informatie over leerlingen duiden, analyseren en gebruiken
Suggesties voor het invullen van OP 2.2
De school vergelijkt de informatie met de verwachte ontwikkeling van de leerling, waarbij voor taal en rekenen in ieder geval de referentieniveaus taal en rekenen als uitgangspunt gelden. Dit maakt het mogelijk om het onderwijs af te stemmen op de onderwijsbehoeften van zowel groepen als individuele leerlingen. Het stelt de school in staat zorg te dragen voor de ontwikkeling en begeleiding van de leerling. De school heeft daarbij hoge verwachtingen van leerlingen. De school waarborgt daarmee voor leerlingen de ononderbroken ontwikkeling en voortgang daarin en heeft daarbij oog voor de bevordering van gelijke kansen.
Ambitie
Onze school streeft ernaar om de ontwikkeling van elke leerling nauwkeurig te volgen en te vergelijken met de verwachte ontwikkeling. We willen hoge, maar realistische verwachtingen stellen voor alle leerlingen, waarbij we de referentieniveaus voor taal en rekenen als leidraad gebruiken. Ons doel is om ons onderwijs zo af te stemmen dat we een ononderbroken ontwikkeling voor alle leerlingen waarborgen en gelijke kansen bevorderen.
Beoogd resultaat
Voor elke leerling hebben we een duidelijk beeld van hun ontwikkeling in relatie tot de verwachte groei, met name voor taal en rekenen. We kunnen vroegtijdig signaleren wanneer een leerling achterstand oploopt of juist een voorsprong heeft. Binnen twee weken na signalering hebben we voor deze leerlingen een plan van aanpak opgesteld. Ons onderwijs is zodanig ingericht dat we flexibel kunnen inspelen op de diverse onderwijsbehoeften binnen de groep.
Gekoppelde acties
- We werken volgens de cyclus van handelingsgericht werken (waarnemen, begrijpen, plannen, realiseren).
- We stellen aan het begin van elk schooljaar ambitieuze maar realistische doelen op groeps- en schoolniveau.
- We maken groepsoverzichten waarin we de onderwijsbehoeften van alle leerlingen in kaart brengen
- We analyseren maandelijks de voortgang van leerlingen aan de hand van methodegebonden toetsen en observaties.
- We gebruiken de referentieniveaus als leidraad bij het interpreteren van de resultaten voor taal en rekenen.
- We stellen groepsplannen op waarin we de onderwijsbehoeften van verschillende niveaugroepen beschrijven.
- We updaten de groepsplannen elk kwartaal op basis van de meest recente gegevens.
- We houden wekelijks korte groepsbesprekingen om acute signalen snel op te pikken.
- We voeren diagnostische gesprekken met leerlingen die opvallen in hun ontwikkeling.
- We passen ons onderwijsaanbod aan door middel van verlengde instructie en extra oefening voor leerlingen met achterstanden, en verdieping, verbreding en versnelling voor leerlingen met voorsprongen.
Meten van het resultaat
- We evalueren de groepsplannen elke 5 weken en stellen ze bij waar nodig.
- We voeren twee keer per jaar diepte-analyses uit op de toetsresultaten, waarbij we trends en patronen in kaart brengen.
- We houden vier keer per jaar groepsbesprekingen waarin we de voortgang van de groep en individuele leerlingen evalueren.
- We betrekken leerlingen bij de evaluatie van hun eigen ontwikkeling door het gebruik van portfolio’s en leergesprekken.
- We evalueren jaarlijks of onze werkwijze bijdraagt aan het bevorderen van gelijke kansen.