Begeleiding en ondersteuning van de leerling
Suggesties voor het invullen van OP 2.4
De leerlingen krijgen de begeleiding die zij nodig hebben om het onderwijsprogramma beter te kunnen doorlopen. De school besteedt op een structurele en herkenbare manier aandacht aan het bestrijden van (taal)achterstanden. Wanneer individuele of groepen leerlingen niet genoeg lijken te profiteren van het onderwijs, analyseert de school waar de ontwikkeling stagneert en wat mogelijke verklaringen hiervoor zijn. Vervolgens bepaalt zij wat er nodig is om op eventuele achterstanden of voorsprongen in de ontwikkeling van leerlingen in te spelen. De school biedt de begeleiding vervolgens gestructureerd aan. Waar nodig betrekt de school het samenwerkingsverband, de gemeente en zorginstanties bij de begeleiding van de leerlingen.
Ambitie
Onze school streeft ernaar alle leerlingen de begeleiding te bieden die zij nodig hebben om het onderwijsprogramma optimaal te doorlopen. We willen (taal)achterstanden vroegtijdig signaleren en aanpakken, en zowel leerlingen met achterstanden als voorsprongen passende ondersteuning bieden. We streven naar een heldere structuur in onze ondersteuning, waarbij we samenwerken met externe partners waar nodig.
Beoogd resultaat
We streven ernaar dat aan het einde van elk schooljaar minimaal 90% van onze leerlingen het onderwijsprogramma op hun eigen niveau heeft kunnen volgen, zonder significante achterstanden. Voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften hebben we individuele ontwikkelingsperspectieven opgesteld en gerealiseerd. Daarnaast willen we dat alle leerlingen met een taalachterstand aantoonbare vooruitgang hebben geboekt in hun taalontwikkeling.
Gekoppelde acties
- We voeren leerlingbesprekingen in het zorgteam om de juiste ondersteuning te bepalen.
- Onder onze basisondersteuning valt:
- We bieden verlengde instructie in de klas voor leerlingen die moeite hebben met de lesstof.
- We zetten wekelijks remedial teaching in voor kleine groepjes leerlingen met vergelijkbare ondersteuningsbehoeften.
- We gebruiken een dyslexie- en dyscalculieprotocol voor vroegtijdige signalering en ondersteuning.
- We bieden wekelijks een plusgroep aan voor leerlingen die meer uitdaging nodig hebben.
- Onder onze extra ondersteuning valt:
- We stellen ontwikkelingsperspectieven (OPP’s) op voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.
- We zetten onderwijsassistenten in voor individuele begeleiding van leerlingen met specifieke leerbehoeften.
- We organiseren wekelijks sociale vaardigheidstraining voor leerlingen die hier baat bij hebben.
- We werken samen met een orthopedagoog voor observatie en advies bij complexe ondersteuningsvragen.
- We betrekken het samenwerkingsverband bij leerlingen voor wie onze ondersteuning niet toereikend is.
- We werken samen met de gemeente en zorginstanties voor leerlingen die ook buiten school ondersteuning nodig hebben.
Meten van het resultaat
- We evalueren tweemaal per jaar de effectiviteit van onze basis- en extra ondersteuning.
- We evalueren halfjaarlijks de samenwerking met externe partners in het zorgteam.
- We bespreken tijdens teamvergaderingen de kwaliteit en efficiëntie van onze ondersteuningsstructuur.
- We vragen feedback aan ouders en leerlingen over de geboden ondersteuning.
- We laten jaarlijks onze ondersteuningsstructuur beoordelen door het samenwerkingsverband.