{  OP 2.5  }

Schoolondersteuningsprofiel

Suggesties voor het invullen van OP 2.5

EIS:

De school heeft in het schoolondersteuningsprofiel vastgelegd wat zij onder extra ondersteuning verstaat en welke voorzieningen de school kan bieden.

Ambitie

Onze school streeft ernaar een volledig, duidelijk en toegankelijk schoolondersteuningsprofiel (SOP) te hebben dat een actueel en realistisch beeld geeft van onze ondersteuingsmogelijkheden. We willen dat alle betrokkenen – personeel, ouders, samenwerkingspartners – precies weten welke extra ondersteuning wij kunnen bieden en hoe we dit organiseren.

Beoogd resultaat

We hebben een up-to-date SOP waarin helder is vastgelegd wat wij onder extra ondersteuning verstaan en welke voorzieningen we kunnen bieden. Het SOP is bekend bij alle medewerkers en eenvoudig toegankelijk voor ouders en externe partners. Het SOP sluit naadloos aan bij onze dagelijkse praktijk van ondersteuning.

Gekoppelde acties

  • We beschrijven in het SOP gedetailleerd onze visie op ondersteuning en onze ambities voor de komende periode.
  • We leggen in het SOP expliciet vast wat wij verstaan onder basisondersteuning en extra ondersteuning.
  • We specificeren in het SOP alle beschikbare voorzieningen voor extra ondersteuning, inclusief personele en materiele middelen.
  • We nemen in het SOP een overzicht op van al onze samenwerkingspartners en hun rol in de ondersteuningsstructuur.
  • We publiceren het SOP op onze schoolwebsite en nemen een samenvatting op in de schoolgids.
  • We benoemen onze intern begeleider als verantwoordelijke voor het jaarlijks evalueren en updaten van het SOP.
  • We organiseren jaarlijks een informatiesessie voor ouders over de inhoud van het SOP.

Meten van het resultaat

  • De intern begeleider controleert jaarlijks de volledigheid en actualiteit van het SOP.
  • We toetsen tweejaarlijks de bekendheid van het SOP onder het personeel via een korte vragenlijst.
  • We vragen tijdens oudergesprekken steekproefsgewijs naar de bekendheid met en duidelijkheid van het SOP.
  • We evalueren jaarlijks met het samenwerkingsverband of ons SOP aansluit bij hun verwachtingen en eisen.
  • We bespreken tijdens de jaarlijkse evaluatie van het SOP of de beschreven ondersteuning overeenkomt met de werkelijke mogelijkheden van de school.

Context van deze eis

Deze eis maakt deel uit van de standaard OP2 Zicht op ontwikkeling en begeleiding. De omschrijving van deze standaard is: 'De school volgt de ontwikkeling van de leerlingen en biedt waar nodig passende begeleiding en extra ondersteuning.'

Tips of aanvullingen?

Heb je feedback op onze suggesties? Of goede tips vanuit je eigen school? We horen heel graag van je!
Alle eisen in één applicatie invullen, onderbouwen en verbeteren?
Image
Ontdek OnSpect, de online applicatie voor zicht op je volledige kwaliteitszorg.
Lees meer