{  OP 2.6  }

Ontwikkelingsperspectief (OPP)

Suggesties voor het invullen van OP 2.6

EIS:

Voor de leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, legt de school in het ontwikkelingsperspectief (OPP) vast hoe zij het onderwijs afstemt op de behoefte van de leerling en registreert het ontwikkelingsperspectief in het ROD. De school stelt OPP’s op die voldoen aan de wettelijke vereisten en concrete doelen bevatten. De OPP’s zijn sturend voor een planmatige en doelgerichte uitvoering van de extra ondersteuning. De inhoud en uitvoering van het OPP wordt minimaal eenmaal per schooljaar met de ouders geëvalueerd. Op basis van de evaluatie stelt de school de doelen of aanpak van de extra ondersteuning bij.

Ambitie

Onze school streeft ernaar om voor elke leerling met extra ondersteuningsbehoeften een passend, concreet en effectief ontwikkelingsperspectief (OPP) op te stellen en uit te voeren. We willen hiermee zorgen dat deze leerlingen optimale kansen krijgen om zich te ontwikkelen binnen hun mogelijkheden.

Beoogd resultaat

We willen dat voor alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een actueel OPP aanwezig is in het ROD, dat voldoet aan alle wettelijke vereisten. Daarnaast streven we ernaar dat 80% van deze leerlingen de in het OPP gestelde doelen behaalt.

Gekoppelde acties

  • We stellen binnen zes weken na constatering van de extra ondersteuningsbehoefte een OPP op, in samenspraak met ouders en leerling.
  • We gebruiken een gestandaardiseerd format voor het OPP dat alle wettelijk vereiste onderdelen bevat, inclusief concrete en meetbare doelen.
  • We registreren elk OPP direct na vaststelling in het ROD en zorgen dat dit actueel blijft.
  • We bespreken het concept-OPP in het ondersteuningsteam, waarbij de intern begeleider, leerkracht en eventuele externe specialisten aanwezig zijn.
  • We organiseren minimaal één keer per jaar een evaluatiemoment met ouders, leerling en betrokken professionals om de voortgang te bespreken.
  • We koppelen concrete acties en interventies aan de doelen in het OPP en leggen vast wie hiervoor verantwoordelijk is.
  • We trainen alle leerkrachten jaarlijks in het werken met OPP’s en het bieden van passende ondersteuning.

Meten van het resultaat

  • We controleren elk kwartaal of alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een actueel OPP hebben dat geregistreerd is in het ROD.
  • We evalueren tweemaal per jaar de kwaliteit van de OPP’s aan de hand van een interne kwaliteitscheck.
  • We analyseren jaarlijks hoeveel procent van de leerlingen met een OPP de gestelde doelen heeft behaald.
  • We vragen feedback aan ouders over hun ervaring met het OPP-proces en de geboden ondersteuning.

Context van deze eis

Deze eis maakt deel uit van de standaard OP2 Zicht op ontwikkeling en begeleiding. De omschrijving van deze standaard is: 'De school volgt de ontwikkeling van de leerlingen en biedt waar nodig passende begeleiding en extra ondersteuning.'

Tips of aanvullingen?

Heb je feedback op onze suggesties? Of goede tips vanuit je eigen school? We horen heel graag van je!
Alle eisen in één applicatie invullen, onderbouwen en verbeteren?
Image
Ontdek OnSpect, de online applicatie voor zicht op je volledige kwaliteitszorg.
Lees meer