Passend, stimulerend leerklimaat in de les en hoge verwachtingen
Suggesties voor het invullen van OP 3.1
EIS:
De leraren creëren in hun lessen een pedagogisch en didactisch passend en stimulerend leerklimaat, waardoor de leerlingen zich veilig voelen en actief betrokken zijn. De leraren tonen hoge verwachtingen van alle leerlingen.
Ambitie
Onze school streeft ernaar een leeromgeving te creëren waarin alle leerlingen zich veilig, gewaardeerd en uitgedaagd voelen. We willen dat onze leraren een pedagogisch klimaat neerzetten dat gekenmerkt wordt door positieve interacties, hoge verwachtingen en actieve betrokkenheid van leerlingen.
Beoogd resultaat
We streven ernaar dat al onze leraren de volgende aspecten consequent laten zien in hun lesgeven:
- Creëert een positieve en respectvolle sfeer in de klas
- Communiceert hoge verwachtingen naar alle leerlingen
- Stimuleert actieve betrokkenheid van leerlingen
- Toont vertrouwen in de capaciteiten van elke leerling
- Zorgt voor een veilig leerklimaat waarin leerlingen zich durven uiten
- Gebruikt motiverende taal en aanmoedigingen
- Toont enthousiasme voor het leren en de lesstof
- Bevordert een groeimindset bij leerlingen
- Creëert mogelijkheden voor leerlingen om succeservaringen op te doen
- Stemt de leeromgeving af op de behoeften van de leerlingen
Gekoppelde acties
- We organiseren elke twee maanden intervisiebijeenkomsten waarin leraren reflecteren op hun pedagogisch handelen en het creëren van een stimulerend leerklimaat.
- We voeren elk kwartaal korte, gerichte observaties uit met focus op leerlingbetrokkenheid en leraar-leerling interacties.
- We bieden jaarlijks scholing aan over het ontwikkelen van een growth mindset en het communiceren van hoge verwachtingen.
- We laten leraren ieder jaar een zelfevaluatie uitvoeren specifiek gericht op het pedagogisch klimaat en de betrokkenheid van leerlingen.
- We betrekken leerlingen actief bij het vormgeven van de leeromgeving door regelmatig klassenvergaderingen te houden over het leerklimaat.
- We organiseren jaarlijks een studiedag over het creëren van een veilig en stimulerend leerklimaat voor alle leerlingen.
Meten van het resultaat
- De directie voert tweemaal per jaar gerichte observaties uit bij alle leraren, specifiek kijkend naar het pedagogisch klimaat en de leerlingbetrokkenheid.
- We nemen jaarlijks een leerlingtevredenheidsonderzoek af waarin we specifiek vragen naar het ervaren leerklimaat en de mate waarin leerlingen zich uitgedaagd voelen.
- We bespreken tijdens de gesprekkencyclus met elke leraar hun voortgang op het gebied van het creëren van een stimulerend leerklimaat en het tonen van hoge verwachtingen.
- We evalueren jaarlijks in het team of onze acties leiden tot een merkbare verbetering in het leerklimaat, de betrokkenheid van leerlingen en hun gevoel van veiligheid en uitdaging.
Context van deze eis
Deze eis maakt deel uit van de standaard OP3 Pedagogisch-didactisch handelen. De omschrijving van deze standaard is: 'Het pedagogisch-didactisch handelen van de leraren is afgestemd op de voortgang in de ontwikkeling van de leerlingen en draagt eraan bij dat leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen.'
Tips of aanvullingen?
Heb je feedback op onze suggesties? Of goede tips vanuit je eigen school? We horen heel graag van je!
Geef feedback
Alle eisen in één applicatie invullen, onderbouwen en verbeteren?

Ontdek OnSpect, de online applicatie voor zicht op je volledige kwaliteitszorg.