Klassenmanagement en communiceren & monitoren van het lesdoel
Suggesties voor het invullen van OP 3.2
EIS:
De leraren zorgen voor een ordelijk verloop van de les en benutten de lestijd efficiënt. De leraren maken het lesdoel duidelijk. Zij monitoren tijdens de les of de leerlingen het beoogde lesdoel al dan niet halen en passen hun onderwijs waar nodig aan.
Ambitie
Onze school streeft ernaar dat elke les gekenmerkt wordt door een efficiënt gebruik van de lestijd, een duidelijke structuur en doelgerichtheid. We willen dat onze leraren de lesdoelen helder communiceren en continu monitoren of deze doelen worden behaald, waarbij ze flexibel inspelen op de leerbehoeften van de leerlingen.
Beoogd resultaat
We streven ernaar dat al onze leraren de volgende aspecten consequent laten zien in hun lesgeven:
- Zorgt voor een ordelijk verloop van de les
- Communiceert het lesdoel duidelijk aan het begin van de les
- Benut de beschikbare lestijd optimaal voor leeractiviteiten
- Hanteert een heldere lesstructuur
- Monitort actief of leerlingen het lesdoel bereiken
- Past de les aan op basis van observaties tijdens de les
- Maakt effectieve overgangen tussen lesonderdelen
- Heeft materialen en hulpmiddelen goed voorbereid
- Hanteert duidelijke routines en procedures in de klas
- Zorgt voor een goede balans tussen instructie en zelfstandig werken
Gekoppelde acties
- We organiseren jaarlijks een workshop over effectieve lesopbouw en timemanagement in de klas.
- We voeren periodiek gerichte lesobservaties uit met focus op tijdsbesteding en doelgerichtheid.
- We hanteren vaste afspraken voor het zichtbaar maken van lesdoelen in elke klas.
- We bieden coaching aan leraren die moeite hebben met klassenmanagement of efficiënt gebruik van lestijd.
- We ontwikkelen gezamenlijk een kijkwijzer voor effectieve lessen, die leraren kunnen gebruiken voor zelfreflectie.
- We organiseren jaarlijks een studiedag over formatief evalueren en het aanpassen van lessen op basis van directe feedback.
Meten van het resultaat
- De directie en intern begeleider voeren driemaal per jaar lesobservaties uit bij alle leraren, specifiek gericht op lesstructuur, tijdsbesteding en doelgerichtheid.
- We evalueren tijdens teamvergaderingen regelmatig de effectiviteit van onze lesstructuren en timemanagement-strategieën.
- We laten leraren elk jaar een zelfevaluatie uitvoeren specifiek gericht op hun vaardigheid in het monitoren en aanpassen van lessen.
- We bespreken tijdens de gesprekkencyclus met elke leraar hun voortgang op het gebied van efficiënt lesgeven en doelgericht werken.
Context van deze eis
Deze eis maakt deel uit van de standaard OP3 Pedagogisch-didactisch handelen. De omschrijving van deze standaard is: 'Het pedagogisch-didactisch handelen van de leraren is afgestemd op de voortgang in de ontwikkeling van de leerlingen en draagt eraan bij dat leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen.'
Tips of aanvullingen?
Heb je feedback op onze suggesties? Of goede tips vanuit je eigen school? We horen heel graag van je!
Geef feedback
Alle eisen in één applicatie invullen, onderbouwen en verbeteren?
Ontdek OnSpect, de online applicatie voor zicht op je volledige kwaliteitszorg.