{  OP 3.3  }

Instructie & differentiatie

Suggesties voor het invullen van OP 3.3

EIS:

De leraren leggen de lesstof duidelijk uit en geven de leerlingen voldoende tijd om te oefenen met de lesstof. Zij stemmen daarbij de instructie, de verwerking en het tempo van hun onderwijs af op de onderwijsbehoeften van individuele en groepen leerlingen. De afstemming is zowel op ondersteuning als op uitdaging gericht, afhankelijk van de pedagogische en didactische behoeften van leerlingen.

Ambitie

Onze school streeft ernaar dat alle leraren hun instructie en lesmateriaal effectief afstemmen op de diverse behoeften van leerlingen. We willen een leeromgeving creëren waarin elke leerling passende uitdaging en ondersteuning krijgt, met voldoende oefentijd en duidelijke uitleg.

Beoogd resultaat

We streven ernaar dat al onze leraren de volgende aspecten consequent laten zien in hun lesgeven:

  • Geeft heldere en gestructureerde instructie
  • Stemt instructie af op verschillende niveaus binnen de groep
  • Biedt voldoende tijd voor leerlingen om te oefenen met de lesstof
  • Differentieert in verwerkingsopdrachten en materialen
  • Past het tempo van de les aan op de behoeften van leerlingen
  • Gebruikt concrete voorbeelden en visuele ondersteuning bij uitleg
  • Controleert regelmatig of leerlingen de instructie hebben begrepen
  • Biedt extra ondersteuning aan leerlingen die dat nodig hebben
  • Zorgt voor uitdagende opdrachten voor snellere leerlingen
  • Varieert in werkvormen om aan verschillende leerstijlen tegemoet te komen

Gekoppelde acties

  • We organiseren periodiek intervisiebijeenkomsten waarin leraren good practices delen op het gebied van differentiatie en instructie.
  • We hanteren een schoolbreed model voor gedifferentieerde instructie (EDI-model).
  • We voeren periodiek gerichte lesobservaties uit met focus op instructiekwaliteit en differentiatie.
  • We bieden jaarlijks scholing aan over het afstemmen van instructie en verwerking op verschillende onderwijsbehoeften.
  • We ontwikkelen samen met het team een ’toolbox’ met differentiatie-strategieën voor verschillende vakgebieden.
  • We stimuleren leraren om regelmatig elkaars lessen te observeren en feedback te geven op instructie en afstemming.
  • We organiseren ieder jaar een studiedag over het effectief inzetten van formatieve evaluatie om instructie bij te sturen.

Meten van het resultaat

  • De directie en intern begeleider voeren driemaal per jaar lesobservaties uit bij alle leraren, specifiek gericht op instructiekwaliteit en differentiatie.
  • We analyseren elk kwartaal de vorderingen van leerlingen op verschillende niveaus om de effectiviteit van onze differentiatie te beoordelen.
  • We nemen jaarlijks een leerlingtevredenheidsonderzoek af waarin we specifiek vragen naar de duidelijkheid van uitleg en de mate van uitdaging in de lessen.
  • We laten leraren elk jaar reflecteren op hun differentiatievaardigheden middels een zelfevaluatie-instrument.
  • We evalueren jaarlijks in het team of onze acties leiden tot een betere afstemming van het onderwijs op de diverse behoeften van onze leerlingenpopulatie.

Context van deze eis

Deze eis maakt deel uit van de standaard OP3 Pedagogisch-didactisch handelen. De omschrijving van deze standaard is: 'Het pedagogisch-didactisch handelen van de leraren is afgestemd op de voortgang in de ontwikkeling van de leerlingen en draagt eraan bij dat leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen.'

Tips of aanvullingen?

Heb je feedback op onze suggesties? Of goede tips vanuit je eigen school? We horen heel graag van je!
Alle eisen in één applicatie invullen, onderbouwen en verbeteren?
Image
Ontdek OnSpect, de online applicatie voor zicht op je volledige kwaliteitszorg.
Lees meer