{  OP 3.4  }

Feedback op het leerproces

Suggesties voor het invullen van OP 3.4

EIS:

De leraren geven hun leerlingen gerichte feedback op hun gemaakte werk en op hun leerproces. Zij stimuleren de leerlingen na te denken over hun eigen ontwikkeling.

Ambitie

Onze school streeft ernaar dat alle leraren effectieve feedback geven die leerlingen stimuleert in hun leerproces en zelfreflectie. We willen een cultuur creëren waarin leerlingen actief nadenken over hun eigen ontwikkeling en waarin feedback een essentieel onderdeel is van het leerproces.

Beoogd resultaat

We streven ernaar dat al onze leraren de volgende aspecten consequent laten zien in hun lesgeven:

  • Geeft specifieke en constructieve feedback op het werk van leerlingen
  • Koppelt feedback aan de leerdoelen en succescriteria
  • Stimuleert leerlingen om na te denken over hun eigen leerproces
  • Gebruikt feedback om leerlingen inzicht te geven in hun sterke punten en ontwikkelpunten
  • Leert leerlingen om zelf-evaluatie en peer-feedback toe te passen
  • Geeft zowel mondelinge als schriftelijke feedback
  • Biedt feedback op zowel het product als het proces
  • Stimuleert een groeimindset door feedback te richten op inzet en strategie
  • Geeft tijdige feedback zodat leerlingen deze kunnen toepassen
  • Creëert mogelijkheden voor leerlingen om feedback te verwerken en toe te passen

Gekoppelde acties

  • We organiseren jaarlijks een workshop over effectieve feedbacktechnieken en het stimuleren van zelfreflectie bij leerlingen.
  • We voeren periodiek korte observaties uit met focus op de kwaliteit en frequentie van feedback in de klas.
  • We ontwikkelen samen met het team richtlijnen voor effectieve feedback en integreren deze in onze beoordelingssystematiek.
  • We stimuleren leraren om regelmatig feedbackgesprekken te voeren met individuele leerlingen.
  • We bieden jaarlijks scholing aan over het bevorderen van metacognitieve vaardigheden bij leerlingen.

Meten van het resultaat

  • De directie en intern begeleider voeren driemaal per jaar gerichte observaties uit bij alle leraren, specifiek kijkend naar de kwaliteit en impact van feedback.
  • We analyseren elk kwartaal een steekproef van leerlingwerk om de kwaliteit en effectiviteit van schriftelijke feedback te beoordelen.
  • We laten leraren elk schooljaar een zelfevaluatie uitvoeren specifiek gericht op hun feedbackvaardigheden en het stimuleren van zelfreflectie bij leerlingen.
  • We evalueren tijdens leerlingbesprekingen of de geboden feedback bijdraagt aan de ontwikkeling van individuele leerlingen.
  • We monitoren de ontwikkeling van de metacognitieve vaardigheden van leerlingen door middel van periodieke reflectie-opdrachten.
  • We bespreken tijdens de gesprekkencyclus met elke leraar hun voortgang op het gebied van het geven van effectieve feedback en het stimuleren van zelfreflectie bij leerlingen.

Context van deze eis

Deze eis maakt deel uit van de standaard OP3 Pedagogisch-didactisch handelen. De omschrijving van deze standaard is: 'Het pedagogisch-didactisch handelen van de leraren is afgestemd op de voortgang in de ontwikkeling van de leerlingen en draagt eraan bij dat leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen.'

Tips of aanvullingen?

Heb je feedback op onze suggesties? Of goede tips vanuit je eigen school? We horen heel graag van je!
Alle eisen in één applicatie invullen, onderbouwen en verbeteren?
Image
Ontdek OnSpect, de online applicatie voor zicht op je volledige kwaliteitszorg.
Lees meer