Realiseren, borgen en verbeteren van de basisvaardigheid rekenen
Suggesties voor het invullen van SKA 1.5
De schoolleiding beschrijft op welke manier ze zorgt voor het realiseren, borgen en verbeteren van de onderwijskwaliteit op het gebied van rekenen.
Ambitie
Als school vinden wij het belangrijk dat onze leerlingen een goede basis hebben voor rekenen en dat zij zich kunnen ontwikkelen op hun eigen niveau.
Beoogd resultaat
Het concreet meetbare doel dat wij als school hebben gesteld, is dat minimaal 75% van onze leerlingen aan het einde van groep 8 het referentieniveau 1S behaalt voor rekenen.
Gekoppelde acties
Om dit doel te behalen, werken wij met een gestructureerd rekenprogramma en bieden wij gevarieerde werkvormen en differentiatie. Wij monitoren regelmatig de voortgang van onze leerlingen met methodegebonden toetsen en nemen wij de Cito-toetsen af. Op basis van deze metingen bieden wij extra ondersteuning en bijsturing waar nodig.
Meten van het resultaat
Om te meten of wij ons doel behalen, stellen wij als school jaarlijks een analyse op van de toetsresultaten en bespreken wij deze in het team. Wij maken daarbij gebruik van de resultaten van de methodegebonden toetsen, de Cito-toetsen en andere relevante gegevens, zoals de prestaties van onze leerlingen op de vervolgopleidingen. Op basis van deze analyse formuleren wij indien nodig nieuwe acties om ons doel te behalen.