{  OP 2.2  }

Informatie over leerlingen duiden, analyseren en gebruiken

Suggesties voor het invullen van OP 2.2

EIS:

De school vergelijkt de informatie met de verwachte ontwikkeling van de leerling, waarbij voor taal en rekenen in ieder geval de referentieniveaus taal en rekenen als uitgangspunt gelden. Dit maakt het mogelijk om het onderwijs af te stemmen op de onderwijsbehoeften van zowel groepen als individuele leerlingen. Het stelt de school in staat zorg te dragen voor de ontwikkeling en begeleiding van de leerling. De school heeft daarbij hoge verwachtingen van leerlingen. De school waarborgt daarmee voor leerlingen de ononderbroken ontwikkeling en voortgang daarin en heeft daarbij oog voor de bevordering van gelijke kansen. De school laat in beginsel leerlingen met een diploma havo of vmbo in de theoretische of gemengde leerweg toe tot het vijfde leerjaar van het vwo respectievelijk het vierde leerjaar van het havo.

Ambitie

Onze school streeft ernaar om voor elke leerling een optimale en ononderbroken ontwikkeling mogelijk te maken. We willen de verzamelde informatie over leerlingen effectief gebruiken om ons onderwijs af te stemmen op zowel individuele als groepsbehoeften, met hoge verwachtingen voor alle leerlingen en speciale aandacht voor het bevorderen van gelijke kansen.

Beoogd resultaat

We willen dat elke leerling zich ontwikkelt conform of boven de verwachte lijn, waarbij we voor taal en rekenen de referentieniveaus als minimale standaard hanteren. Ons doel is dat 95% van de leerlingen het verwachte niveau behaalt of overtreft, en dat de overige 5% een beredeneerde en passende alternatieve leerroute volgt.

Gekoppelde acties

  • We vergelijken tweemaal per jaar de voortgang van elke leerling met de verwachte ontwikkelingslijn, gebruikmakend van een gestandaardiseerd leerlingvolgsysteem.
  • We stellen voor taal en rekenen per leerjaar concrete doelen op, gebaseerd op de referentieniveaus, en monitoren de voortgang hierop.
  • We organiseren driewekelijks een leerlingbespreking waarin we de ontwikkeling van leerlingen analyseren en interventies plannen.
  • We werken met flexibele niveaugroepen voor taal en rekenen, die we elk kwartaal herijken op basis van de meest recente gegevens.
  • We bieden structureel extra ondersteuning aan leerlingen die achterblijven bij de verwachte ontwikkeling, in de vorm van gerichte bijlessen of huiswerkbegeleiding.
  • We hanteren een duidelijk determinatieprotocol waarin we de criteria voor doorstroom, opstroom en afstroom helder beschrijven, gebaseerd op zowel cijfers als vaardigheden.
  • We hebben een verrijkingsprogramma voor leerlingen die boven verwachting presteren, om hen extra uit te dagen.
  • We laten leerlingen met een diploma havo of vmbo in de theoretische of gemengde leerweg toe tot het vijfde leerjaar van het vwo respectievelijk het vierde leerjaar van het havo.

Meten van het resultaat

  • De vakgroepen analyseren en bespreken periodiek de voortgang en resultaten van leerlingen.
  • We evalueren jaarlijks de effectiviteit van onze interventies en ondersteuningsprogramma’s.
  • We monitoren de ontwikkeling van leerlingen gedurende hun hele schoolloopbaan en analyseren of er sprake is van een ononderbroken ontwikkeling.
  • We vergelijken jaarlijks de prestaties van verschillende subgroepen (bijvoorbeeld op basis van sociaaleconomische achtergrond) om te controleren of we gelijke kansen bevorderen.

Context van deze eis

Deze eis maakt deel uit van de standaard OP2 Zicht op ontwikkeling en begeleiding. De omschrijving van deze standaard is: 'De school volgt de ontwikkeling van de leerlingen en biedt waar nodig passende begeleiding en extra ondersteuning.'

Tips of aanvullingen?

Heb je feedback op onze suggesties? Of goede tips vanuit je eigen school? We horen heel graag van je!
Alle eisen in één applicatie invullen, onderbouwen en verbeteren?
Image
Ontdek OnSpect, de online applicatie voor zicht op je volledige kwaliteitszorg.
Lees meer