Begeleiding en ondersteuning van de leerling
Suggesties voor het invullen van OP 2.4
EIS:
De leerlingen krijgen de begeleiding die zij nodig hebben om het onderwijsprogramma beter te kunnen doorlopen. De school besteedt op een structurele en herkenbare manier aandacht aan het bestrijden van (taal)achterstanden. Wanneer individuele of groepen leerlingen niet genoeg lijken te profiteren van het onderwijs, analyseert de school waar de ontwikkeling stagneert en wat mogelijke verklaringen hiervoor zijn. Vervolgens bepaalt zij wat er nodig is om op eventuele achterstanden of voorsprongen in de ontwikkeling van leerlingen in te spelen. De school biedt de begeleiding vervolgens gestructureerd aan. Waar nodig betrekt de school het samenwerkingsverband, de gemeente en zorginstanties bij de begeleiding van de leerlingen.
Ambitie
Onze school streeft ernaar dat alle leerlingen de ondersteuning en begeleiding krijgen die ze nodig hebben om optimaal te kunnen profiteren van ons onderwijsprogramma. We willen dat iedere leerling, ongeacht eventuele (taal)achterstanden, gelijke kansen krijgt om zich optimaal te ontwikkelen.
Beoogd resultaat
Het beoogde resultaat is dat elke leerling de benodigde ondersteuning en begeleiding krijgt om een persoonlijk leerproces te volgen. De ondersteuning wordt gestructureerd aangeboden en we volgen de gemaakte stappen om de ondersteuning zo constant optimaal aan te kunnen passen aan de ondersteuningsbehoeften.
Gekoppelde acties
- We houden de resultaten en voortgang van de leerlingen nauw in de gaten om eventuele achterstanden snel te signaleren.
- We hebben samen met ons samenwerkingsverband een duidelijk inzicht in onze basisondersteuning en de extra ondersteuning. Voor alle leerlingen die behoefte aan extra ondersteuning wordt een ontwikkelingsperspectief met concrete doelen opgesteld.
- Alle ondersteuningsmogelijkheden staan uitgebreid omschreven in ons schoolondersteuningsprofiel (SOP). Hierbij is een onderscheid gemaakt tussen de basisondersteuning en extra ondersteuning en staan alle middelen en partners beschreven die we gebruiken om deze ondersteuning te bieden.
- We werken nauw samen met het samenwerkingsverband, de gemeente en relevante zorginstanties om aanvullende ondersteuning te bieden.
- Onder de basisondersteuning vallen onder andere:
- Extra taal- en rekenlessen voor leerlingen die dat nodig hebben, zowel binnen als buiten regulieren lestijden.
- Hulp voor leerlingen met dyslexie en/of dyscalculie.
- Bijlessen door leerlingen van hogere leerjaren voor leerlingen die hier behoefte aan hebben.
- Extra begeleiding van de mentor voor leer- en gedragsproblemen.
- Onder de extra ondersteuning vallen onder andere:
- Samenwerkingen met de leerplichtambtenaar en jeugdarts bij veelvuldig verzuim.
- Trainingen tegen faalangst of examenstress.
- Samenwerkingen met de jeugdarts en zorginstanties bij medische problemen en psychische aandoeningen.
- Speciale klassen voor leerlingen waarbij het tijdelijk niet lukt om in reguliere klassen mee te doen aan het onderwijsprogramma.
Meten van het resultaat
- Ons Zorg- en Adviesteam (ZAT) komt periodiek bij elkaar om het ondersteuningsaanbod te evalueren op effectiviteit en om de leerlingen die hier gebruik van maken te bespreken.
- We evalueren jaarlijks of de ondersteuningsmogelijkheden bekend zijn onder leerlingen en ouders, en of de publicaties hiervan in de schoolgids en website nog actueel zijn.
- De aangeboden ondersteuningsmogelijkheden zijn onderdeel van de tevredenheidsonderzoeken en we vragen gericht feedback aan leerlingen en ouders over mogelijke tekortkomingen.
- We evalueren of de extra ondersteuning effectief is geweest door naar de opgestelde doelen in de ontwikkelingsperspectieven te kijken. Indien hier geen stijgende lijn in zichtbaar is passen we de ondersteuning aan en herformuleren we de doelen.
Context van deze eis
Deze eis maakt deel uit van de standaard OP2 Zicht op ontwikkeling en begeleiding. De omschrijving van deze standaard is: 'De school volgt de ontwikkeling van de leerlingen en biedt waar nodig passende begeleiding en extra ondersteuning.'
Tips of aanvullingen?
Heb je feedback op onze suggesties? Of goede tips vanuit je eigen school? We horen heel graag van je!
Geef feedback
Alle eisen in één applicatie invullen, onderbouwen en verbeteren?
Ontdek OnSpect, de online applicatie voor zicht op je volledige kwaliteitszorg.