{  OP 2.5  }

Schoolondersteuningsprofiel

Suggesties voor het invullen van OP 2.5

EIS:

De school heeft in het schoolondersteuningsprofiel vastgelegd wat zij onder extra ondersteuning verstaat en welke voorzieningen de school kan bieden.

Ambitie

Onze school streeft ernaar om in het schoolondersteuningsprofiel (SOP) helder en gedetailleerd vast te leggen wat we onder extra ondersteuning verstaan en welke voorzieningen we kunnen bieden.

Beoogd resultaat

Het beoogde resultaat is dat we een uitgebreid en zorgvuldig opgesteld schoolondersteuningsprofiel hebben waarin alle ondersteuningsmogelijkheden staan beschreven. Hierbij is een concreet verschil gemaakt tussen de basisondersteuning en extra ondersteuning.

Gekoppelde acties

  • We beschikken over een schoolondersteuningsprofiel, met hierin in ieder geval de volgende onderdelen:
    • Onze visie op de ondersteuning en wat we willen bereiken met ons ondersteuningsaanbod.
    • Onze basisondersteuning en het proces dat hierbij plaatsvindt.
    • Onze extra ondersteuning en het proces dat hierbij plaatsvindt. Hierbij is het opstellen van een ontwikkelingsperspectief, waaronder het stellen van concrete en didactische doelen en het evalueren en zo nodig bijstellen van de ondersteuning opgenomen.
    • Alle samenwerkingen met bijvoorbeeld ons samenwerkingsverband, zorginstanties en de leerplichtambtenaar.
    • Het evaluatieproces van de geboden ondersteuning, de ondersteuningsmogelijkheden en de inhoud van het SOP.
  • We communiceren het schoolondersteuningsprofiel actief naar ouders en leerlingen, bijvoorbeeld via de schoolwebsite en ouderavonden. Ook is een verwijzing naar het SOP opgenomen in de schoolgids.

Meten van het resultaat

  • Het schoolondersteuningsprofiel wordt jaarlijks bijgesteld door de ondersteuningscoördinator. Deze evalueert hiervoor het huidige SOP.
  • We evalueren jaarlijks het schoolondersteuningsprofiel door middel van enquêtes onder leerlingen, ouders en medewerkers om te beoordelen of de beschreven ondersteuning aansluit bij de behoeften.

Context van deze eis

Deze eis maakt deel uit van de standaard OP2 Zicht op ontwikkeling en begeleiding. De omschrijving van deze standaard is: 'De school volgt de ontwikkeling van de leerlingen en biedt waar nodig passende begeleiding en extra ondersteuning.'

Tips of aanvullingen?

Heb je feedback op onze suggesties? Of goede tips vanuit je eigen school? We horen heel graag van je!
Alle eisen in één applicatie invullen, onderbouwen en verbeteren?
Image
Ontdek OnSpect, de online applicatie voor zicht op je volledige kwaliteitszorg.
Lees meer