{  OP 2.6  }

Ontwikkelingsperspectief (OPP)

Suggesties voor het invullen van OP 2.6

EIS:

Voor de leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, legt de school in het ontwikkelingsperspectief (OPP) vast hoe zij het onderwijs afstemt op de behoefte van de leerling en registreert het ontwikkelingsperspectief in het ROD. De school stelt OPP’s op die voldoen aan de wettelijke vereisten en concrete doelen bevatten. De OPP’s zijn sturend voor een planmatige en doelgerichte uitvoering van de extra ondersteuning. De inhoud en uitvoering van het OPP wordt minimaal eenmaal per schooljaar met de ouders geëvalueerd. Op basis van de evaluatie stelt de school de doelen of aanpak van de extra ondersteuning bij.

Ambitie

Onze school streeft ernaar om voor elke leerling met extra ondersteuningsbehoeften een passend, concreet en effectief ontwikkelingsperspectief (OPP) op te stellen en uit te voeren. We willen hiermee zorgen dat deze leerlingen optimale kansen krijgen om zich te ontwikkelen binnen hun mogelijkheden.

Beoogd resultaat

  • Voor alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, is een ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld dat voldoet aan de wettelijke vereisten.
  • Elk OPP bevat concrete, meetbare doelen die leidend zijn voor de geboden ondersteuning.
  • 100% van de OPP’s is geregistreerd in het Register Onderwijsdeelnemers (ROD).
  • Alle betrokken docenten zijn op de hoogte van de inhoud van de OPP’s en stemmen hun onderwijs hierop af.
  • Ouders en leerlingen zijn actief betrokken bij het opstellen, uitvoeren en evalueren van het OPP.

Gekoppelde acties

  • We stellen voor elke leerling die extra ondersteuning nodig heeft binnen 6 weken na inschrijving of constatering van de ondersteuningsbehoefte een OPP op.
  • De zorgcoördinator coördineert het opstellen van de OPP’s in samenwerking met de mentor, vakdocenten en ondersteuningsspecialisten.
  • We betrekken ouders en leerling actief bij het opstellen van het OPP en vragen hun instemming op het handelingsdeel.
  • We registreren alle OPP’s in het leerlingvolgsysteem en het ROD.
  • De mentor bespreekt het OPP met alle betrokken docenten en ondersteunt hen bij het afstemmen van hun onderwijs op de doelen uit het OPP.
  • We organiseren minimaal twee keer per jaar een leerlingbespreking waarin de voortgang van leerlingen met een OPP wordt besproken.
  • De mentor evalueert minimaal één keer per jaar het OPP met de leerling, ouders en betrokken docenten.
  • Na elke evaluatie stellen we zo nodig de doelen of aanpak in het OPP bij.

Meten van het resultaat

  • De zorgcoördinator controleert twee keer per jaar of alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een actueel OPP hebben dat voldoet aan de wettelijke eisen.
  • We monitoren via het leerlingvolgsysteem of alle OPP’s zijn geregistreerd in het ROD.
  • Tijdens leerlingbesprekingen evalueren we de voortgang op de doelen uit de OPP’s.
  • We analyseren jaarlijks de resultaten van leerlingen met een OPP om de effectiviteit van onze ondersteuning te beoordelen.
  • In de jaarlijkse evaluatie met ouders en leerling bespreken we de tevredenheid over het proces en de resultaten van de extra ondersteuning.
  • De kwaliteitszorgmedewerker voert jaarlijks een steekproefsgewijze controle uit op de kwaliteit en volledigheid van de OPP’s.
  • We evalueren jaarlijks in het team of de OPP’s daadwerkelijk sturend zijn voor de dagelijkse onderwijspraktijk.

Context van deze eis

Deze eis maakt deel uit van de standaard OP2 Zicht op ontwikkeling en begeleiding. De omschrijving van deze standaard is: 'De school volgt de ontwikkeling van de leerlingen en biedt waar nodig passende begeleiding en extra ondersteuning.'

Tips of aanvullingen?

Heb je feedback op onze suggesties? Of goede tips vanuit je eigen school? We horen heel graag van je!
Alle eisen in één applicatie invullen, onderbouwen en verbeteren?
Image
Ontdek OnSpect, de online applicatie voor zicht op je volledige kwaliteitszorg.
Lees meer