{  OP 3.1  }

Passend, stimulerend leerklimaat in de les en hoge verwachtingen

Suggesties voor het invullen van OP 3.1

EIS:

De leraren creëren in hun lessen een pedagogisch en didactisch passend en stimulerend leerklimaat, waardoor de leerlingen zich veilig voelen en actief betrokken zijn. De leraren tonen hoge verwachtingen van alle leerlingen.

Ambitie

Onze school streeft ernaar een stimulerende leeromgeving te creëren waarin alle leerlingen zich veilig voelen, uitgedaagd worden en actief betrokken zijn bij hun leerproces. We willen dat onze docenten een pedagogisch klimaat neerzetten dat gekenmerkt wordt door positieve interacties, hoge verwachtingen en een actieve leerhouding bij leerlingen.

Beoogd resultaat

We streven ernaar dat al onze docenten de volgende aspecten consequent laten zien in hun lessen:

  • Creëert een positieve en respectvolle sfeer in de klas
  • Communiceert hoge verwachtingen naar alle leerlingen, ongeacht hun niveau of achtergrond
  • Stimuleert actieve betrokkenheid van leerlingen bij de les
  • Toont vertrouwen in de capaciteiten van elke leerling
  • Zorgt voor een veilig leerklimaat waarin leerlingen zich durven uiten en vragen durven stellen
  • Gebruikt motiverende taal en aanmoedigingen passend bij de leeftijdsgroep
  • Toont enthousiasme voor het vak en de lesstof
  • Bevordert een groeimindset bij leerlingen
  • Creëert mogelijkheden voor leerlingen om succeservaringen op te doen binnen het vak
  • Stemt de leeromgeving af op de behoeften van adolescente leerlingen

Gekoppelde acties

  • We organiseren ieder kwartaal vakgroepoverleggen waarin docenten onder meer reflecteren op hun pedagogisch handelen en het creëren van een stimulerend leerklimaat binnen hun vak.
  • We voeren elk kwartaal korte, gerichte lesbezoeken uit met focus op leerlingbetrokkenheid en docent-leerling interacties.
  • We bieden jaarlijks scholing aan over motivatietheorieën en het stimuleren van actieve betrokkenheid bij adolescenten.
  • We laten docenten tweemaal per jaar een zelfevaluatie uitvoeren specifiek gericht op het pedagogisch klimaat en de betrokkenheid van leerlingen in hun lessen.
  • We organiseren tweejaarlijks een studiedag over het creëren van een veilig en stimulerend leerklimaat voor alle leerlingen in het voortgezet onderwijs.

Meten van het resultaat

  • De schoolleiding voert tweemaal per jaar gerichte observaties uit bij alle docenten, specifiek kijkend naar het pedagogisch klimaat en de leerlingbetrokkenheid in de les.
  • We nemen jaarlijks een leerlingtevredenheidsonderzoek af waarin we per vak vragen naar het ervaren leerklimaat en de mate waarin leerlingen zich uitgedaagd voelen.
  • We bespreken tijdens de gesprekkencyclus met elke docent hun voortgang op het gebied van het creëren van een stimulerend leerklimaat en het tonen van hoge verwachtingen.
  • We evalueren jaarlijks in het team of onze acties leiden tot een merkbare verbetering in het leerklimaat, de betrokkenheid van leerlingen en hun gevoel van veiligheid en uitdaging binnen de verschillende vakgebieden.

Context van deze eis

Deze eis maakt deel uit van de standaard OP3 Pedagogisch-didactisch handelen. De omschrijving van deze standaard is: 'Het pedagogisch-didactisch handelen van de leraren is afgestemd op de voortgang in de ontwikkeling van de leerlingen en draagt eraan bij dat leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen.'

Tips of aanvullingen?

Heb je feedback op onze suggesties? Of goede tips vanuit je eigen school? We horen heel graag van je!
Alle eisen in één applicatie invullen, onderbouwen en verbeteren?
Image
Ontdek OnSpect, de online applicatie voor zicht op je volledige kwaliteitszorg.
Lees meer