{  OP 3.2  }

Klassenmanagement en communiceren & monitoren van het lesdoel

Suggesties voor het invullen van OP 3.2

EIS:

De leraren zorgen voor een ordelijk verloop van de les en benutten de lestijd efficiënt. De leraren maken het lesdoel duidelijk. Zij monitoren tijdens de les of de leerlingen het beoogde lesdoel al dan niet halen en passen hun onderwijs waar nodig aan.

Ambitie

Onze school streeft ernaar dat elke les gekenmerkt wordt door een efficiënt gebruik van de lestijd, een duidelijke structuur en doelgerichtheid. We willen dat onze docenten de lesdoelen helder communiceren en continu monitoren of deze doelen worden behaald, waarbij ze flexibel inspelen op de leerbehoeften van de leerlingen.

Beoogd resultaat

We streven ernaar dat al onze docenten de volgende aspecten consequent laten zien in hun lessen:

  • Zorgt voor een ordelijk verloop van de les
  • Communiceert het lesdoel duidelijk aan het begin van de les
  • Benut de beschikbare lestijd optimaal voor leeractiviteiten
  • Hanteert een heldere lesstructuur passend bij het vak en de leerjaren
  • Monitort actief of leerlingen het lesdoel bereiken
  • Past de les aan op basis van observaties tijdens de les
  • Maakt effectieve overgangen tussen lesonderdelen
  • Heeft materialen en hulpmiddelen goed voorbereid
  • Hanteert duidelijke routines en procedures in het lokaal
  • Zorgt voor een goede balans tussen instructie, zelfstandig werken en interactieve werkvormen

Gekoppelde acties

  • We voeren elk kwartaal gerichte lesbezoeken uit met focus op tijdsbesteding en doelgerichtheid binnen verschillende vakken.
  • We hanteren een schoolbreed systeem voor het zichtbaar maken van lesdoelen in elk lokaal.
  • We bieden coaching aan docenten die moeite hebben met klassenmanagement of efficiënt gebruik van lestijd.
  • We hanteren gezamenlijk een kijkwijzer voor effectieve lessen, die docenten kunnen gebruiken voor zelfreflectie.
  • We organiseren jaarlijks een studiedag over formatief evalueren en het aanpassen van lessen op basis van directe feedback.

Meten van het resultaat

  • De schoolleiding voert periodiek lesbezoeken uit bij alle docenten, specifiek gericht op lesstructuur, tijdsbesteding en doelgerichtheid.
  • We evalueren tijdens vakgroepvergaderingen regelmatig de effectiviteit van onze lesstructuren en klassenmanagement-strategieën.
  • We laten docenten elk jaar een zelfevaluatie uitvoeren specifiek gericht op hun vaardigheid in het monitoren en aanpassen van lessen.
  • We bespreken tijdens de gesprekkencyclus met elke docent hun voortgang op het gebied van efficiënt lesgeven en doelgericht werken binnen hun vak.

Context van deze eis

Deze eis maakt deel uit van de standaard OP3 Pedagogisch-didactisch handelen. De omschrijving van deze standaard is: 'Het pedagogisch-didactisch handelen van de leraren is afgestemd op de voortgang in de ontwikkeling van de leerlingen en draagt eraan bij dat leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen.'

Tips of aanvullingen?

Heb je feedback op onze suggesties? Of goede tips vanuit je eigen school? We horen heel graag van je!
Alle eisen in één applicatie invullen, onderbouwen en verbeteren?
Image
Ontdek OnSpect, de online applicatie voor zicht op je volledige kwaliteitszorg.
Lees meer