{  OP 3.3  }

Instructie & differentiatie

Suggesties voor het invullen van OP 3.3

EIS:

De leraren leggen de lesstof duidelijk uit en geven de leerlingen voldoende tijd om te oefenen met de lesstof. Zij stemmen daarbij de instructie, de verwerking en het tempo van hun onderwijs af op de onderwijsbehoeften van individuele en groepen leerlingen. De afstemming is zowel op ondersteuning als op uitdaging gericht, afhankelijk van de pedagogische en didactische behoeften van leerlingen.

Ambitie

Onze school streeft ernaar dat alle docenten hun instructie en lesmateriaal effectief afstemmen op de diverse behoeften van leerlingen. We willen een leeromgeving creëren waarin elke leerling passende uitdaging en ondersteuning krijgt, met voldoende oefentijd en duidelijke uitleg, rekening houdend met de complexiteit van de verschillende vakken en niveaus.

Beoogd resultaat

We streven ernaar dat al onze docenten de volgende aspecten consequent laten zien in hun lessen:

  • Geeft heldere en gestructureerde instructie passend bij het vak en niveau
  • Stemt instructie af op verschillende niveaus binnen de klas
  • Biedt voldoende tijd voor leerlingen om te oefenen met complexe vaardigheden
  • Differentieert in verwerkingsopdrachten en materialen binnen het vak
  • Past het tempo van de les aan op de behoeften van verschillende leerlingen
  • Gebruikt concrete voorbeelden en visuele ondersteuning bij uitleg van abstracte concepten
  • Controleert regelmatig of leerlingen de instructie hebben begrepen
  • Biedt extra ondersteuning aan leerlingen die dat nodig hebben binnen het vak
  • Zorgt voor uitdagende opdrachten voor snellere leerlingen
  • Varieert in werkvormen om aan te sluiten bij verschillende leerstijlen en de lesstof

Gekoppelde acties

  • We organiseren periodiek vakgroepoverleggen waarin docenten good practices delen op het gebied van differentiatie en instructie binnen hun vak.
  • We hanteren een schoolbreed model voor gedifferentieerde instructie (EDI-model).
  • We voeren elk kwartaal gerichte lesbezoeken uit met focus op instructiekwaliteit en differentiatie binnen verschillende vakken.
  • We bieden jaarlijks vakspecifieke scholing aan over het afstemmen van instructie en verwerking op verschillende onderwijsbehoeften.
  • We ontwikkelen samen met de vakgroepen een ’toolbox’ met differentiatie-strategieën voor verschillende vakgebieden en niveaus.
  • We stimuleren docenten om regelmatig elkaars lessen te observeren en feedback te geven op instructie en afstemming.

Meten van het resultaat

  • De schoolleiding voert viermaal per jaar lesbezoeken uit bij alle docenten, specifiek gericht op instructiekwaliteit en differentiatie binnen het vak.
  • We analyseren elke periode de vorderingen van leerlingen op verschillende niveaus om de effectiviteit van onze differentiatie te beoordelen.
  • We nemen jaarlijks een leerlingtevredenheidsonderzoek af waarin we vragen naar de duidelijkheid van uitleg en de mate van uitdaging in de lessen.
  • We laten docenten elk jaar reflecteren op hun differentiatievaardigheden middels een zelfevaluatie-instrument.
  • We bespreken tijdens leerlingbesprekingen of de geboden instructie en verwerking aansluit bij de onderwijsbehoeften van individuele leerlingen binnen de verschillende vakken en niveaus.
  • We evalueren jaarlijks in het team of onze acties leiden tot een betere afstemming van het onderwijs op de diverse behoeften van onze leerlingenpopulatie.

Context van deze eis

Deze eis maakt deel uit van de standaard OP3 Pedagogisch-didactisch handelen. De omschrijving van deze standaard is: 'Het pedagogisch-didactisch handelen van de leraren is afgestemd op de voortgang in de ontwikkeling van de leerlingen en draagt eraan bij dat leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen.'

Tips of aanvullingen?

Heb je feedback op onze suggesties? Of goede tips vanuit je eigen school? We horen heel graag van je!
Alle eisen in één applicatie invullen, onderbouwen en verbeteren?
Image
Ontdek OnSpect, de online applicatie voor zicht op je volledige kwaliteitszorg.
Lees meer