Feedback op het leerproces
Suggesties voor het invullen van OP 3.4
EIS:
De leraren geven hun leerlingen gerichte feedback op hun gemaakte werk en op hun leerproces. Zij stimuleren de leerlingen na te denken over hun eigen ontwikkeling.
Ambitie
Onze school streeft ernaar dat alle docenten effectieve feedback geven die leerlingen stimuleert in hun leerproces en zelfreflectie. We willen een cultuur creëren waarin leerlingen actief nadenken over hun eigen ontwikkeling en waarin feedback een essentieel onderdeel is van het leerproces in alle vakken en op alle niveaus.
Beoogd resultaat
We streven ernaar dat al onze docenten de volgende aspecten consequent laten zien in hun lessen:
- Geeft specifieke en constructieve feedback op het werk van leerlingen, passend bij het vak en niveau
- Koppelt feedback aan de leerdoelen en succescriteria van het vak
- Stimuleert leerlingen om na te denken over hun eigen leerproces binnen het vak
- Gebruikt feedback om leerlingen inzicht te geven in hun sterke punten en ontwikkelpunten
- Leert leerlingen om zelf-evaluatie en peer-feedback toe te passen binnen het vak
- Geeft zowel mondelinge als schriftelijke feedback, afgestemd op de aard van de opdracht
- Biedt feedback op zowel het product als het proces van leren
- Stimuleert een groeimindset door feedback te richten op inzet en strategie
- Geeft tijdige feedback zodat leerlingen deze kunnen toepassen in volgende opdrachten
- Creëert mogelijkheden voor leerlingen om feedback te verwerken en toe te passen binnen het curriculum
Gekoppelde acties
- We voeren periodiek korte observaties uit met focus op de kwaliteit en frequentie van feedback in verschillende vakken.
- We ontwikkelen samen met de vakgroepen richtlijnen voor effectieve feedback en integreren deze in onze beoordelingssystematiek. Vakgroepen nemen dit op in het vakwerkplan.
- We stimuleren docenten om regelmatig individuele feedbackgesprekken te voeren met leerlingen over hun voortgang in het vak.
- We organiseren elke twee jaar een studiedag over het bevorderen van metacognitieve vaardigheden bij leerlingen.
Meten van het resultaat
- De schoolleiding voert driemaal per jaar gerichte observaties uit bij alle docenten, specifiek kijkend naar de kwaliteit en impact van feedback binnen het vak.
- We analyseren elke periode een steekproef van leerlingwerk uit verschillende vakken om de kwaliteit en effectiviteit van schriftelijke feedback te beoordelen.
- We bevragen leerlingen in de tevredenheidsonderzoeken over hun ervaringen met feedback en zelfreflectie.
- We laten docenten elk jaar een zelfevaluatie uitvoeren specifiek gericht op hun feedbackvaardigheden en het stimuleren van zelfreflectie bij leerlingen binnen hun vak.
- We evalueren tijdens leerlingbesprekingen of de geboden feedback bijdraagt aan de ontwikkeling van individuele leerlingen in de verschillende vakken en niveaus.
- We monitoren de ontwikkeling van de metacognitieve vaardigheden van leerlingen door middel van periodieke reflectie-opdrachten binnen de mentorlessen en vakspecifieke contexten.
- We bespreken tijdens de gesprekkencyclus met elke docent hun voortgang op het gebied van het geven van effectieve feedback en het stimuleren van zelfreflectie bij leerlingen binnen hun vakgebied.
Context van deze eis
Deze eis maakt deel uit van de standaard OP3 Pedagogisch-didactisch handelen. De omschrijving van deze standaard is: 'Het pedagogisch-didactisch handelen van de leraren is afgestemd op de voortgang in de ontwikkeling van de leerlingen en draagt eraan bij dat leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen.'
Tips of aanvullingen?
Heb je feedback op onze suggesties? Of goede tips vanuit je eigen school? We horen heel graag van je!
Geef feedback
Alle eisen in één applicatie invullen, onderbouwen en verbeteren?
Ontdek OnSpect, de online applicatie voor zicht op je volledige kwaliteitszorg.