{  OP 4.5  }

Maatwerk in onderwijstijd

Suggesties voor het invullen van OP 4.5

EIS:

De school maakt, zo nodig, volgens de wettelijke voorschriften gebruik van de mogelijkheden om, in het belang van de individuele leerling, af te wijken van de verplichte onderwijstijd en/of van de mogelijkheid om een leerling een deel van de onderwijstijd door te laten brengen op een andere school.

Ambitie

We streven ernaar om flexibel en op maat onderwijs te bieden dat aansluit bij de individuele behoeften, talenten en omstandigheden van onze leerlingen. Daarbij maken we, waar nodig en passend, gebruik van de wettelijke mogelijkheden om af te wijken van de reguliere onderwijstijd of -locatie.

Beoogd resultaat

  • Correcte documentatie en verantwoording van afwijkingen van de reguliere onderwijstijd
  • Een succesvol doorstroompercentage van 80% voor leerlingen met een aangepast onderwijsprogramma
  • Tevredenheid (cijfer 7 of hoger) bij leerlingen en ouders over de geboden maatwerkoplossingen

Gekoppelde acties

  • We hebben een duidelijke procedure voor het aanvragen en beoordelen van afwijkingen van de onderwijstijd. Dit is opgenomen in het schoolondersteuningsprofiel (SOP)
  • We stellen voor elke leerling met een aangepast programma een individueel plan (OPP) op
  • We onderhouden nauwe contacten met andere scholen voor mogelijke samenwerking
  • We zorgen voor goede begeleiding van leerlingen met een aangepast programma
  • We informeren en betrekken ouders actief bij beslissingen over aanpassingen in het onderwijsprogramma
  • We zorgen voor een zorgvuldige administratie en verantwoording van afwijkingen
  • We evalueren regelmatig de voortgang en het effect van de aangepaste programma’s

Meten van het resultaat

  • We monitoren de voortgang van leerlingen met een aangepast programma via periodieke evaluatiegesprekken
  • We analyseren jaarlijks de resultaten en doorstroom van leerlingen met een aangepast programma
  • We evalueren de tevredenheid over maatwerkoplossingen middels gesprekken met leerlingen en ouders
  • We bespreken casussen en ervaringen in het ondersteuningsteam om de aanpak continu te verbeteren

Context van deze eis

Deze eis maakt deel uit van de standaard OP4 Onderwijstijd. De omschrijving van deze standaard is: 'De leerlingen krijgen voldoende tijd om zich het aanbod eigen te maken.'

Tips of aanvullingen?

Heb je feedback op onze suggesties? Of goede tips vanuit je eigen school? We horen heel graag van je!
Alle eisen in één applicatie invullen, onderbouwen en verbeteren?
Image
Ontdek OnSpect, de online applicatie voor zicht op je volledige kwaliteitszorg.
Lees meer