Onderbouwsnelheid en onderwijspositie in het derde leerjaar
Suggesties voor het invullen van OR 1.2
EIS:
De leerlingen behalen in de onderbouw minimaal het opleidingsniveau dat overeenkomt met hun basisschooladvies en lopen zij gedurende hun schoolloopbaan weinig vertraging op.
Ambitie
Onze school streeft ernaar om elke leerling in de onderbouw op het juiste niveau te plaatsen en te houden, in lijn met hun basisschooladvies. We willen dat leerlingen een ononderbroken ontwikkeling doormaken en zoveel mogelijk op schema blijven in hun schoolloopbaan. Ons doel is om leerlingen kansen te bieden zich optimaal te ontwikkelen, waarbij we zowel onder- als bovenpresteren willen voorkomen.
Beoogd resultaat
- Minimaal 80% van onze leerlingen aan het einde van leerjaar 3 op of boven het niveau van hun basisschooladvies zit.
- Onze score voor de onderwijspositie t.o.v. advies po minimaal op de inspectienorm ligt.
- Onze onderbouwsnelheid minimaal op de inspectienorm ligt.
- Maximaal 5% van onze leerlingen in de onderbouw doubleert.
- Minimaal 10% van onze leerlingen in de onderbouw opstroomt naar een hoger niveau.
Gekoppelde acties
- We hanteren een zorgvuldige plaatsingsprocedure waarbij we het basisschooladvies, de plaatsingswijzer en eventuele aanvullende informatie meewegen.
- We monitoren de voortgang van leerlingen nauwgezet en bespreken deze regelmatig in leerlingbesprekingen.
- We bieden maatwerk en flexibele leerroutes aan, zoals het volgen van vakken op een hoger niveau.
- We zetten gerichte ondersteuningsprogramma’s in voor leerlingen die dreigen uit te vallen of te vertragen.
- We bieden verrijkingsprogramma’s aan voor leerlingen die meer uitdaging aankunnen.
- We onderhouden nauw contact met ouders over de voortgang en het niveau van hun kind.
Meten van het resultaat
- We analyseren driemaal per jaar de voortgang en het niveau van alle leerlingen in de onderbouw.
- We vergelijken jaarlijks het niveau in leerjaar 3 met het oorspronkelijke basisschooladvies voor alle leerlingen.
- We berekenen en analyseren jaarlijks onze scores voor onderwijspositie t.o.v. advies po en onderbouwsnelheid.
- We evalueren de effectiviteit van onze ondersteunings- en verrijkingsprogramma’s aan de hand van de leerlingresultaten.
- We voeren jaarlijks een cohortanalyse uit om patronen in op- en afstroom en vertraging te identificeren.
- We bespreken de resultaten en analyses in het managementteam en met de teams, en stellen waar nodig het beleid bij.
Context van deze eis
Deze eis maakt deel uit van de standaard OR1 Resultaten. De omschrijving van deze standaard is: 'De school behaalt met haar leerlingen leerresultaten die ten minste in overeenstemming zijn met de gestelde norm. '
Tips of aanvullingen?
Heb je feedback op onze suggesties? Of goede tips vanuit je eigen school? We horen heel graag van je!
Geef feedback
Alle eisen in één applicatie invullen, onderbouwen en verbeteren?
Ontdek OnSpect, de online applicatie voor zicht op je volledige kwaliteitszorg.