{  OR 2.3  }

Resultaten sociale en maatschappelijke competenties in kaart brengen

Suggesties voor het invullen van OR 2.3

EIS:

De school brengt de resultaten op een betrouwbare en inzichtelijke manier in kaart. De school spant zich zichtbaar in om ervoor te zorgen dat leerlingen die de school verlaten voldoen aan de ambitieuze verwachtingen die zij hebben opgesteld. Daarmee laat de school zien dat zij haar doelstellingen voor deze competenties behaald heeft.

Ambitie

We streven ernaar om de sociale en maatschappelijke competenties van onze leerlingen op een systematische, betrouwbare en transparante wijze in kaart te brengen en te monitoren.

Beoogd resultaat

Onze school realiseert:

  • Een volledig geïmplementeerd systeem voor het meten en volgen van sociale en maatschappelijke competenties
  • 90% van de leerlingen behaalt bij het verlaten van de school het gestelde ambitieniveau voor deze competenties
  • Een jaarlijkse groei in sociale en maatschappelijke competenties die voor elke leerling inzichtelijk i

Gekoppelde acties

  • We gebruiken een gevalideerd meetinstrument om sociale en maatschappelijke competenties te meten
  • We nemen tweemaal per jaar een assessment af om de voortgang van leerlingen te monitoren
  • We integreren de ontwikkeling van deze competenties in het mentoraat en leerlingbegeleiding
  • We organiseren regelmatig reflectiegesprekken met leerlingen over hun ontwikkeling op dit gebied
  • We trainen docenten in het observeren, begeleiden en beoordelen van sociale en maatschappelijke competenties

Meten van het resultaat

  • We analyseren de resultaten van de metingen en assessments op individueel en schoolniveau
  • We voeren een jaarlijkse evaluatie uit van de effectiviteit van ons programma voor sociale en maatschappelijke competenties
  • We bespreken de resultaten en voortgang in team- en sectievergaderingen en stellen waar nodig ons programma bij

Context van deze eis

Deze eis maakt deel uit van de standaard OR2 Sociale en maatschappelijke competenties. De omschrijving van deze standaard is: 'De leerlingen behalen sociale en maatschappelijke competenties op het niveau dat ten minste in overeenstemming is met de verwachtingen van het vervolgonderwijs en de maatschappij.'

Tips of aanvullingen?

Heb je feedback op onze suggesties? Of goede tips vanuit je eigen school? We horen heel graag van je!
Alle eisen in één applicatie invullen, onderbouwen en verbeteren?
Image
Ontdek OnSpect, de online applicatie voor zicht op je volledige kwaliteitszorg.
Lees meer