Suggesties voor het invullen van OWV 1.5

EIS:

De school beschikt over een klachtenregeling.

Ambitie

Onze ambitie is om een veilige en transparante leeromgeving te bieden waarin leerlingen, ouders en medewerkers zich gehoord voelen. Er kunnen fouten gemaakt worden en we willen ervoor zorgen dat eventuele klachten op een respectvolle en constructieve manier worden behandeld en opgelost.

Beoogd resultaat

Het beoogde resultaat is dat alle klachten binnen een redelijke termijn worden behandeld en afgehandeld. We streven naar een situatie waarin klachten leiden tot concrete verbeteringen en waarin vertrouwen en communicatie tussen alle betrokkenen worden versterkt.

Gekoppelde acties

  • We hebben een duidelijke en toegankelijke klachtenregeling opgesteld die voor iedereen beschikbaar is via de website van de school en in de schoolgids.
  • We hebben een vertrouwenspersoon die als eerste aanspreekpunt fungeert voor klachten en deze professioneel en vertrouwelijk behandelt.
  • Er wordt periodiek voorlichting gegeven aan leerlingen, ouders en personeel over de klachtenregeling en de procedure.

Meten van het resultaat

  • We evalueren jaarlijks het aantal ingediende klachten, de aard van de klachten en de tijd die nodig was om ze op te lossen.
  • De vertrouwenspersoon rapporteert periodiek aan de schoolleiding over het verloop van de klachtenafhandeling en eventuele knelpunten.

Context van deze eis

Deze eis maakt deel uit van de standaard OWV1 Overige Wettelijke Vereisten. De omschrijving van deze standaard is: 'Overige deugdelijkheidseisen zoals vermeld in de onderwijswet- en regelgeving die niet zijn opgenomen in het onderzoekskader.'

Tips of aanvullingen?

Heb je feedback op onze suggesties? Of goede tips vanuit je eigen school? We horen heel graag van je!
Alle eisen in één applicatie invullen, onderbouwen en verbeteren?
Image
Ontdek OnSpect, de online applicatie voor zicht op je volledige kwaliteitszorg.
Lees meer