Realiseren, borgen en verbeteren van de basisvaardigheid taal
Suggesties voor het invullen van SKA 1.4
De schoolleiding beschrijft op welke manier ze zorgt voor het realiseren, borgen en verbeteren van de onderwijskwaliteit op het gebied van taal.
Ambitie
Wij zien het als onze verantwoordelijkheid om de taalvaardigheid van al onze leerlingen systematisch te monitoren en te verbeteren. We hebben als school de ambitie om dit planmatig aan te pakken, waarbij we zowel kijken naar de taalontwikkeling binnen het vak Nederlands als naar taalvaardigheid bij andere vakken. We willen daarbij een doorgaande leerlijn realiseren waarbij we als school goed zicht hebben op de ontwikkeling en hier tijdig op kunnen bijsturen.
Beoogd resultaat
We hebben een werkend systeem waarin we de taalontwikkeling van leerlingen volgen en verbeteren. Dit betekent concreet dat we twee keer per jaar de taalvaardigheid van alle leerlingen in kaart brengen, hierop analyses uitvoeren en verbeteracties uitzetten. We streven ernaar dat minimaal 90% van onze leerlingen het referentieniveau behaalt dat past bij hun onderwijsniveau.
Gekoppelde acties
- We hebben een taalcoördinator aangesteld die het taalbeleid ontwikkelt, implementeert en evalueert.
- We organiseren jaarlijks scholing voor alle docenten over taalondersteunend lesgeven.
- We hebben een vakgroepoverstijgende werkgroep taal ingericht die driemaandelijks bijeenkomt.
- We beschikken over een actueel taalbeleid waarin we beschrijven hoe we de kwaliteit van taalonderwijs in alle vakken borgen en verbeteren.
- We nemen in onze kwaliteitskalender specifieke metingen en evaluatiemomenten op gericht op taal.
- We nemen twee keer per jaar een diagnostische taaltoets af bij alle leerlingen.
Meten van het resultaat
- Analyse van de resultaten van de diagnostische taaltoetsen en examens.
- We analyseren jaarlijks de taalresultaten van onze leerlingen en vergelijken deze met de gestelde doelen in ons taalbeleid.
- Jaarlijkse lesbezoeken bij alle docenten, gericht op taalondersteunend lesgeven.
Context van deze eis
Tips of aanvullingen?
