Realiseren, borgen en verbeteren van de basisvaardigheid burgerschap
Suggesties voor het invullen van SKA 1.6
De schoolleiding beschrijft op welke manier ze zorgt voor het realiseren, borgen en verbeteren van de onderwijskwaliteit op het gebied van burgerschap.
Ambitie
Onze school streeft ernaar om een systematisch en cyclisch proces van kwaliteitszorg te implementeren voor burgerschapsonderwijs. We willen een cultuur creëren waarin continue verbetering van ons burgerschapsonderwijs centraal staat, gebaseerd op regelmatige evaluatie, reflectie en aanpassing.
Beoogd resultaat
We streven ernaar een volledig geïntegreerd kwaliteitszorgsysteem voor burgerschap te hebben, waarbij alle betrokkenen (docenten, leerlingen, ouders en partners) actief bijdragen aan de evaluatie en verbetering. Concreet willen we jaarlijks minstens twee verbeterpunten identificeren en implementeren, en een stijgende lijn zien in de tevredenheid over ons burgerschapsonderwijs bij alle betrokkenen.
Gekoppelde acties
- We hebben een coördinatieteam voor burgerschap opgericht dat tweemaandelijks bijeenkomt.
- We organiseren jaarlijks feedbacksessies met leerlingen, ouders en maatschappelijke partners.
- We houden een digitaal kwaliteitshandboek bij waarin alle processen en metingen rond burgerschapsonderwijs worden gedocumenteerd.
- We voeren jaarlijks lesobservaties uit specifiek gericht op de kwaliteit van burgerschapsonderwijs.
Meten van het resultaat
We evalueren de kwaliteit van ons burgerschapsonderwijs door:
- Afname en analyse van ons schooleigen burgerschapsassessment bij alle eindexamenleerlingen.
- Jaarlijkse evaluatie van de maatschappelijke projecten en stages van leerlingen.
- Tweejaarlijkse enquêtes onder leerlingen, ouders en docenten over de effectiviteit van ons burgerschapsbeleid.
- Analyse van de participatiegraad van leerlingen in schoolbrede burgerschapsactiviteiten.
- Jaarlijkse evaluatie van het burgerschapsbeleid in de vakgroepoverstijgende werkgroep burgerschap.