De voorwaarden om de onderwijskundige doelen te bereiken zijn beschreven
Suggesties voor het invullen van SKA 1.9
De schoolleiding richt de voorwaarden in om de onderwijskundige ambities en doelen te bereiken, waaronder het personeelsbeleid en de organisatie van het onderwijs. Daarbij is de interne verantwoordelijkheidsverdeling duidelijk. De interne verantwoordelijkheidsverdeling is vastgelegd door het bestuur in het managementstatuut.
Ambitie
Wij willen een effectieve organisatiestructuur realiseren waarin taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden helder zijn belegd. We streven ernaar om de randvoorwaarden zodanig in te richten dat onze onderwijskundige ambities kunnen worden waargemaakt, waarbij iedereen weet wat er van hem of haar wordt verwacht en waar de beslissingsbevoegdheden liggen.
Beoogd resultaat
We hebben een heldere organisatiestructuur waarin verantwoordelijkheden en bevoegdheden van schoolleiding, teamleiders en docenten duidelijk zijn vastgelegd en gecommuniceerd. Het managementstatuut is vertaald naar een praktische uitwerking voor onze school, waarbij voor iedereen duidelijk is wie waarover gaat. Deze structuur ondersteunt aantoonbaar het realiseren van onze onderwijskundige doelen.
Gekoppelde acties
- We hebben een organogram opgesteld dat de formele verantwoordelijkheidsstructuur weergeeft.
- We hebben de taken en bevoegdheden per functie vastgelegd in rolbeschrijvingen.
- De schoolleiding bespreekt periodiek met teamleiders hun rol in het realiseren van de onderwijskundige doelen.
- We hebben werkgroepen ingericht met duidelijke opdrachten en mandaten.
- In het taakbeleid is vastgelegd hoeveel tijd beschikbaar is voor verschillende taken en rollen.
Meten van het resultaat
- Jaarlijkse evaluatie van de effectiviteit van de organisatiestructuur.
- Een stelling in het tevredenheidsonderzoek onder medewerkers over de helderheid van taken en verantwoordelijkheden.
- Jaarlijkse evaluatie van het taakbeleid.
Context van deze eis
Tips of aanvullingen?
