{  SKA 2.2  }

Uitvoering van de kwaliteitscultuur

Suggesties voor het invullen van SKA 2.2

EIS:

De schoolleiding zorgt voor een professionele en veilige leer- en verbetercultuur in de school. Binnen deze kwaliteitscultuur geven schoolleiding en het (bevoegd) onderwijspersoneel samen uitvoering aan het stelsel van kwaliteitszorg, zodat de school als geheel gericht werkt aan het bereiken van de onderwijskundige doelen. Waar nodig stuurt de schoollding tussentijds bij.

Ambitie

Wij willen een schoolcultuur waarin medewerkers zich veilig voelen om te leren van en met elkaar. Als school streven we naar een professionele omgeving waarin we open zijn over wat goed gaat en wat beter kan, waarin we elkaar feedback durven geven en waarin we gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen voor de onderwijskwaliteit. Het verbeteren van ons onderwijs zien we als een continu proces waarin iedereen een actieve rol heeft.

Beoogd resultaat

We hebben een lerende organisatie waarin medewerkers proactief werken aan kwaliteitsverbetering. We streven ernaar dat alle medewerkers zich eigenaar voelen van de kwaliteitszorg en dat zij de schoolleiding ervaren als stimulerend en ondersteunend in het verbeterproces.

Gekoppelde acties

  • De schoolleiding voert maandelijks flitsbezoeken uit en organiseert aansluitend feedbackgesprekken met docenten. Dit gebeurt in een open sfeer waarbij de focus ligt op ontwikkeling.
  • We hebben vier professionele leergemeenschappen (PLG’s) die elk werken aan een schoolbreed thema zoals formatief evalueren of differentiatie. De PLG’s delen regelmatig hun inzichten met het hele team.
  • Vakgroepen organiseren periodiek intervisiebijeenkomsten waarin ze volgens een vaste methodiek casussen uit hun lespraktijk bespreken.
  • We hebben een actief systeem van collegiale consultatie waarin docenten minimaal vier keer per jaar bij elkaar kijken en elkaar feedback geven volgens een kijkwijzer.
  • Het MT heeft een coachende rol en voert ontwikkelgerichte gesprekken met teams en individuele docenten. Daarbij staat het geven en ontvangen van feedback centraal.
  • De schoolleiding heeft een wekelijks open spreekuur waar medewerkers laagdrempelig kunnen binnenlopen met ideeën, zorgen of verbetervoorstellen.

Meten van het resultaat

  • Tweejaarlijkse meting van de medewerkerstevredenheid over de professionele cultuur.
  • Evaluatie van de opbrengsten van ontwikkelteams en intervisiebijeenkomsten.
  • Evaluatie van de effectiviteit van de feedbackcyclus.

Context van deze eis

Deze eis maakt deel uit van de standaard SKA2 Uitvoering en kwaliteitscultuur. De omschrijving van deze standaard is: 'De school realiseert de doelen voor goed onderwijs, bevordert een kwaliteitscultuur, zorgt voor randvoorwaarden en stuurt, waar nodig, tussentijds bij.'

Tips of aanvullingen?

Heb je feedback op onze suggesties? Of goede tips vanuit je eigen school? We horen heel graag van je!
Alle eisen in één applicatie invullen, onderbouwen en verbeteren?
Image
Ontdek OnSpect, de online applicatie voor zicht op je volledige kwaliteitszorg.
Lees meer