{  SKA 2.3  }

Deskundigheidsbevordering van het personeel

Suggesties voor het invullen van SKA 2.3

EIS:

De schoolleiding zorgt ervoor dat de deskundigheidsbevordering van het personeel binnen de gestelde doelen gestalte krijgt. Leraren(teams) oefenen daarbij de eigen verantwoordelijkheid bij het inrichten van hun onderwijs uit.

Ambitie

Als school streven wij naar het bieden van kwalitatief hoogwaardig onderwijs aan onze leerlingen. Om dit te realiseren, is het van groot belang dat ons personeel beschikt over de juiste kennis en vaardigheden. Daarom zetten wij ons in voor deskundigheidsbevordering van ons personeel, zodat zij hun vakbekwaamheid kunnen vergroten en bijdragen aan de kwaliteit van het onderwijs.

Beoogd resultaat

We hebben een effectief professionaliseringsbeleid waarin schooldoelen en persoonlijke ontwikkeling samenkomen. Teams hebben de ruimte om hun onderwijs naar eigen inzicht in te richten binnen de kaders van de school. We streven ernaar dat elke medewerker actief tijd besteedt aan professionalisering.

Gekoppelde acties

  • We hebben een professionaliseringsbudget waaruit medewerkers scholing kunnen aanvragen die past bij hun ontwikkeldoelen.
  • We maken jaarlijks een scholingsplan waarbij we medewerkers de gelegenheid bieden om aan te geven hoe zij zich willen ontwikkelen in relatie tot de schooldoelen.
  • We organiseren twee keer per jaar een studiedag waarbij teams zelf invulling geven aan hun professionaliseringsbehoefte.
  • Docenten experimenteren in professionele leergemeenschappen met nieuwe onderwijsvormen en delen hun ervaringen.
  • Het MT voert ontwikkelgesprekken met vakgroepen over hun onderwijskundige keuzes en ondersteuningsbehoeften.
  • We hebben interne experts op verschillende thema’s die collega’s kunnen coachen op specifieke ontwikkelgebieden.
  • Vakgroepen presenteren jaarlijks aan elkaar hoe zij hun onderwijs hebben ingericht en welke keuzes zij daarin hebben gemaakt.
  • De schoolleiding monitort de voortgang van professionalisering via voortgangsgesprekken met individuele medewerkers en teams.

Meten van het resultaat

  • We monitoren per kwartaal de besteding van het professionaliseringsbudget en de aansluiting van scholing bij onze schooldoelen.
  • Medewerkers worden in het tweejaarlijkse tevredenheidsonderzoek bevraagd over hun ervaren professionele ruimte en de ondersteuning die zij krijgen.
  • In functioneringsgesprekken wordt expliciet geëvalueerd hoe medewerkers hun professionaliseringstijd hebben ingezet.
  • We vragen het bestuur jaarlijks om feedback op de kwaliteit en effectiviteit van ons professionaliseringsbeleid.
  • In het jaarverslag maken we een analyse van alle professionaliseringsactiviteiten en de opbrengsten daarvan voor ons onderwijs.

Context van deze eis

Deze eis maakt deel uit van de standaard SKA2 Uitvoering en kwaliteitscultuur. De omschrijving van deze standaard is: 'De school realiseert de doelen voor goed onderwijs, bevordert een kwaliteitscultuur, zorgt voor randvoorwaarden en stuurt, waar nodig, tussentijds bij.'

Tips of aanvullingen?

Heb je feedback op onze suggesties? Of goede tips vanuit je eigen school? We horen heel graag van je!
Alle eisen in één applicatie invullen, onderbouwen en verbeteren?
Image
Ontdek OnSpect, de online applicatie voor zicht op je volledige kwaliteitszorg.
Lees meer