Uitvoering van het schoolondersteuningsprofiel en samenwerkingsverband
Suggesties voor het invullen van SKA 2.5
EIS:
De school geeft uitvoering aan het schoolondersteuningsprofiel. Zij werkt samen met andere scholen, het samenwerkingsverband en andere organisaties, zodat geen leerling tussen wal en schip valt.
Ambitie
Wij willen alle leerlingen de ondersteuning bieden die zij nodig hebben om succesvol te zijn op onze school. Door gerichte samenwerking met partners in en om de school willen we een dekkend ondersteuningsaanbod realiseren.
Beoogd resultaat
We hebben een werkend ondersteuningssysteem waarin de afspraken uit het schoolondersteuningsprofiel (SOP) worden waargemaakt. Voor elke leerling met een extra ondersteuningsbehoefte is er een passend aanbod, ofwel binnen onze school, ofwel bij een van onze samenwerkingspartners.
Gekoppelde acties
- Het ondersteuningsteam komt wekelijks bijeen om leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften te bespreken.
- We hebben korte lijnen met het samenwerkingsverband via een vaste contactpersoon die ook periodiek op school aanwezig is.
- We hebben samenwerkingsafspraken met jeugdhulp, waarbij een jeugdhulpmedewerker één dag per week op school aanwezig is.
- Het ondersteuningsteam onderhoudt actief contact met andere scholen over mogelijke doorverwijzingen.
- We organiseren vier keer per jaar een multidisciplinair overleg met alle betrokken hulpverleners rond complexe cases.
- De ondersteuningscoördinator stemt maandelijks af met de teamleiders over de uitvoering van de ondersteuning.
- We hebben een expertiseteam dat docenten ondersteunt bij het bieden van passende begeleiding in de klas.
- De zorgcoördinator neemt deel aan het regionale directeurenoverleg passend onderwijs.
- Er is periodiek overleg tussen school en leerplicht over dreigende uitval van leerlingen.
- We analyseren de realisatie van de doelen in OPP’s van leerlingen met extra ondersteuning.
Meten van het resultaat
- Het ondersteuningsteam evalueert elk kwartaal de effectiviteit van de geboden ondersteuning per leerling.
- Jaarlijks evalueren we met het samenwerkingsverband of ons ondersteuningsaanbod nog passend is.
- We analyseren elk jaar de tevredenheid van ouders en leerlingen over de geboden ondersteuning.
- Het MT evalueert twee keer per jaar of de uitvoering van het SOP op koers ligt.
- We brengen jaarlijks in kaart hoeveel leerlingen zijn doorverwezen en met welk resultaat.
- De ondersteuningscoördinator maakt elk half jaar een trendanalyse van de ondersteuningsvragen.
- We evalueren tweejaarlijks de samenwerking met externe partners via een partneronderzoek.
Context van deze eis
Deze eis maakt deel uit van de standaard SKA2 Uitvoering en kwaliteitscultuur. De omschrijving van deze standaard is: 'De school realiseert de doelen voor goed onderwijs, bevordert een kwaliteitscultuur, zorgt voor randvoorwaarden en stuurt, waar nodig, tussentijds bij.'
Tips of aanvullingen?
Heb je feedback op onze suggesties? Of goede tips vanuit je eigen school? We horen heel graag van je!
Geef feedback
Alle eisen in één applicatie invullen, onderbouwen en verbeteren?

Ontdek OnSpect, de online applicatie voor zicht op je volledige kwaliteitszorg.