Uitvoering van het schoolondersteuningsprofiel en samenwerkingsverband
Suggesties voor het invullen van SKA 2.5
De school geeft uitvoering aan het schoolondersteuningsprofiel. Zij werkt samen met andere scholen, het samenwerkingsverband en andere organisaties, zodat geen leerling tussen wal en schip valt.
Ambitie
Onze school heeft als ambitie om voor alle leerlingen een passende onderwijsplek te bieden, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Dit betekent dat wij in ons schoolondersteuningsprofiel beschrijven welke ondersteuning wij bieden aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.
Beoogd resultaat
Het beoogde resultaat is dat geen enkele leerling tussen wal en schip valt en dat alle leerlingen de ondersteuning krijgen die zij nodig hebben om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Een concreet, meetbaar doel is bijvoorbeeld dat minimaal 90% van de leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, deze ondersteuning ook daadwerkelijk ontvangt.
Gekoppelde acties
Om dit doel te bereiken, hebben wij verschillende acties gekoppeld aan onze ambitie. Allereerst werken wij samen met andere scholen in ons samenwerkingsverband om expertise en kennis uit te wisselen. Zo kunnen wij van elkaar leren en gezamenlijk een breed aanbod aan ondersteuning bieden. Daarnaast werken wij nauw samen met andere organisaties, zoals jeugdzorg en het wijkteam, om leerlingen met complexe problematiek zo goed mogelijk te ondersteunen.
Ook hebben wij op school een zorgstructuur ingericht, waarbij de mentor het eerste aanspreekpunt is voor de leerling en de ouders. Daarnaast hebben wij een zorgteam dat bestaat uit interne begeleiders, orthopedagogen en een schoolmaatschappelijk werker. Dit team bespreekt de ondersteuningsbehoefte van leerlingen en biedt waar nodig extra ondersteuning.
Meten van het resultaat
Om te meten of de beoogde ambitie/het doel bereikt is, houden wij verschillende gegevens bij. Zo registreren wij welke leerlingen extra ondersteuning ontvangen en of deze ondersteuning voldoende effectief is. Daarnaast evalueren wij regelmatig onze zorgstructuur en bespreken wij met ouders en leerlingen hoe zij de ondersteuning ervaren. Op basis van deze gegevens stellen wij indien nodig ons schoolondersteuningsprofiel bij om de kwaliteit van onze ondersteuning te waarborgen.