Evaluatie van de doelen en het beleid én informeren van het bestuur hierover
Suggesties voor het invullen van SKA 3.1
EIS:
De schoolleiding monitort, evalueert, analyseert en beoordeelt als onderdeel van het stelsel van kwaliteitszorg in hoeverre de doelen en het beleid worden gerealiseerd en informeert het bestuur daarover.
Ambitie
De ambitie van onze school is om continu te streven naar verbetering van onze kwaliteitszorg. Dit doen we door ons stelsel van kwaliteitszorg te monitoren, evalueren, analyseren en beoordelen en deze informatie te gebruiken om ons beleid en onze processen te verbeteren.
Beoogd resultaat
De schoolleiding heeft continu actueel zicht op de voortgang van de gestelde doelen uit het schoolplan en jaarplan. Er is altijd een actueel beeld beschikbaar van de stand van zaken rondom alle belangrijke kwaliteitsindicatoren. Het bestuur ontvangt hierover volgens een vaste systematiek informatie en kan daardoor haar rol als intern toezichthouder effectief vervullen.
Gekoppelde acties
- We hanteren een digitaal dashboard waarin alle kwaliteitsindicatoren en doelen uit het schoolplan en jaarplan zijn opgenomen en worden gemonitord.
- De schoolleiding bespreekt maandelijks de voortgang van de doelen in het managementteamoverleg aan de hand van het dashboard.
- We stellen per kwartaal een managementrapportage op voor het bestuur met daarin de belangrijkste ontwikkelingen, risico’s en verbetermaatregelen.
- Bij afwijkingen van de gestelde doelen stelt de schoolleiding een verbeterplan op dat wordt besproken met het bestuur.
- Een keer per jaar voert de schoolleiding een formeel verantwoordingsgesprek met het bestuur over de onderwijskwaliteit.
Meten van het resultaat
- We evalueren tweejaarlijks via een interne audit of onze kwaliteitszorgcyclus effectief is ingericht en wordt uitgevoerd.
- Het bestuur geeft jaarlijks een formele beoordeling van de kwaliteit van monitoring en evaluatie door de schoolleiding.
- We analyseren elk jaar of alle gestelde doelen tijdig zijn gemonitord en geëvalueerd volgens de pdca-cyclus.
- De MR geeft jaarlijks feedback op de kwaliteit van de informatievoorziening over de voortgang van de schooldoelen.
Context van deze eis
Deze eis maakt deel uit van de standaard SKA3 Evaluatie, verantwoording en dialoog. De omschrijving van deze standaard is: 'De school evalueert en analyseert systematisch of zij de doelen realiseert en verantwoordt zich daarover. Ze stelt, wanneer nodig, het schoolbeleid bij en betrekt interne en externe belanghebbenden in een goed functionerende dialoog. '
Tips of aanvullingen?
Heb je feedback op onze suggesties? Of goede tips vanuit je eigen school? We horen heel graag van je!
Geef feedback
Alle eisen in één applicatie invullen, onderbouwen en verbeteren?

Ontdek OnSpect, de online applicatie voor zicht op je volledige kwaliteitszorg.