Evaluatie, verantwoording en dialoog van het onderwijs
Suggesties voor het invullen van SKA 3.2
EIS:
De school haalt intern en extern actief informatie op om zicht te krijgen op de uitvoering, de resultaten van het onderwijs voor de leerlingen en mogelijke kansen en bedreigingen voor de verdere ontwikkeling van het onderwijs.
Ambitie
Onze school verzamelt gericht informatie uit verschillende bronnen om een compleet en actueel beeld te hebben van de onderwijskwaliteit en ontwikkelmogelijkheden. We betrekken hierbij zowel interne als externe perspectieven om blinde vlekken te voorkomen en kansen te signaleren voor verdere verbetering van ons onderwijs.
Beoogd resultaat
We hebben een actueel en betrouwbaar beeld van de kwaliteit van ons onderwijs, gebaseerd op zowel harde data als kwalitatieve informatie uit verschillende bronnen. Deze informatie stelt ons in staat om tijdig kansen en risico’s te signaleren en ons onderwijs gericht te verbeteren.
Gekoppelde acties
- We voeren twee keer per jaar lesbezoeken uit bij alle docenten aan de hand van een kijkwijzer. De resultaten worden eerst besproken met de docent en daarna geaggregeerd per vakgroep besproken.
- We maken jaarlijks een SWOT-analyse met het hele team, waarbij we trends in het onderwijs, demografische ontwikkelingen en andere externe factoren meenemen om kansen en bedreigingen in kaart te brengen.
- We houden jaarlijks tevredenheidsmetingen onder leerlingen en tweejaarlijks onder ouders en medewerkers via Vensters VO en bespreken de resultaten in alle geledingen van de school.
- We analyseren elk kwartaal de tussen- en eindresultaten van leerlingen op verschillende niveaus en bespreken deze in de vaksecties, waarbij we specifiek kijken naar trends en opvallende afwijkingen.
- We voeren jaarlijks gesprekken met vertegenwoordigers van mbo’s en hbo’s waar onze leerlingen instromen, om te bespreken hoe ze het doen en waar we ons onderwijs kunnen verbeteren.
- We nemen deel aan een netwerk van vijf vergelijkbare scholen waarbinnen we tweejaarlijks collegiale visitaties uitvoeren, gericht op specifieke kwaliteitsthema’s.
- We laten elke drie jaar een externe audit uitvoeren door een onafhankelijk onderwijsadviesbureau, waarbij steeds een ander aspect van ons onderwijs centraal staat.
Meten van het resultaat
- We evalueren jaarlijks of alle geplande metingen en onderzoeken zijn uitgevoerd volgens de kwaliteitskalender.
- We controleren halfjaarlijks of alle opgehaalde informatie is vertaald naar concrete verbeteracties en of deze zijn opgenomen in team- en vakwerkplannen.
- We evalueren na elke meting of onderzoek of de gekozen methode de gewenste informatie heeft opgeleverd.
Context van deze eis
Deze eis maakt deel uit van de standaard SKA3 Evaluatie, verantwoording en dialoog. De omschrijving van deze standaard is: 'De school evalueert en analyseert systematisch of zij de doelen realiseert en verantwoordt zich daarover. Ze stelt, wanneer nodig, het schoolbeleid bij en betrekt interne en externe belanghebbenden in een goed functionerende dialoog. '
Tips of aanvullingen?
Heb je feedback op onze suggesties? Of goede tips vanuit je eigen school? We horen heel graag van je!
Geef feedback
Alle eisen in één applicatie invullen, onderbouwen en verbeteren?

Ontdek OnSpect, de online applicatie voor zicht op je volledige kwaliteitszorg.