{  SKA 3.4  }

Evaluatie, verantwoording en dialoog van het rekenonderwijs

Suggesties voor het invullen van SKA 3.4

EIS:

De school haalt intern en extern actief informatie op om zicht te krijgen op de uitvoering, de resultaten van het onderwijs voor de leerlingen en mogelijke kansen en bedreigingen voor de verdere ontwikkeling van het onderwijs op het gebied van rekenen.

Ambitie

Onze school streeft ernaar om continu en systematisch inzicht te verkrijgen in de uitvoering en de resultaten van ons rekenonderwijs. We willen een duidelijk beeld hebben van onze sterke punten en gebieden die verbetering behoeven, om zo de onderwijskwaliteit te blijven verhogen en in te spelen op toekomstige kansen en bedreigingen.

Beoogd resultaat

We streven ernaar om een volledig en actueel beeld te hebben van de prestaties en de ontwikkeling van ons rekenonderwijs, zodat we gerichte verbeteringen kunnen doorvoeren. Ons doel is om jaarlijks een stijging te zien in de rekenvaardigheid van onze leerlingen, gemeten aan de hand van interne en externe toetsen.

Gekoppelde acties

  • Regelmatig afnemen van rekentoetsen bij alle leerlingen om de voortgang te monitoren.
  • Jaarlijkse analyse van toetsresultaten en feedback van docenten om knelpunten in kaart te brengen.
  • Jaarlijks agenderen van rekenonderwijs in de leerlingen- en ouderraad om hun perspectieven mee te nemen.
  • Bijwonen van regionale en landelijke bijeenkomsten en conferenties over rekenonderwijs door de rekencoördinator en sectie wiskunde om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen.
  • De rekencoördinator houdt zicht op externe rapportages zoals PISA en De Staat van het Onderwijs en daaruitvolgende aanbevelingen.
  • Samenwerken met andere scholen binnen onze scholengroep om best practices uit te wisselen en gezamenlijk onderzoek te doen naar effectieve methoden.
  • Bevragen van leerlingen en ouders over hun tevredenheid en ervaringen met het rekenonderwijs binnen de tevredenheidsonderzoeken.

Meten van het resultaat

  • Jaarlijkse analyse van de toetsresultaten en vergelijken met voorgaande jaren om trends te identificeren.
  • Rapportages van evaluatiegesprekken en enquêtes gebruiken om kwalitatieve data te verzamelen over de ervaringen van leerlingen en ouders.
  • Terugkoppeling van bevindingen tijdens teamvergaderingen om gezamenlijk acties te bepalen.
  • Evaluatie van de deelname en opbrengsten van bijscholing en conferenties door docenten.
  • Jaarlijkse review van de samenwerking met andere scholen.
  • Toetsen of de beoogde verbeteringen daadwerkelijk leiden tot hogere rekenvaardigheid door middel van vervolgmetingen.

Context van deze eis

Deze eis maakt deel uit van de standaard SKA3 Evaluatie, verantwoording en dialoog. De omschrijving van deze standaard is: 'De school evalueert en analyseert systematisch of zij de doelen realiseert en verantwoordt zich daarover. Ze stelt, wanneer nodig, het schoolbeleid bij en betrekt interne en externe belanghebbenden in een goed functionerende dialoog. '

Tips of aanvullingen?

Heb je feedback op onze suggesties? Of goede tips vanuit je eigen school? We horen heel graag van je!
Alle eisen in één applicatie invullen, onderbouwen en verbeteren?
Image
Ontdek OnSpect, de online applicatie voor zicht op je volledige kwaliteitszorg.
Lees meer