{  SKA 3.7  }

Organiseren van tegenspraak

Suggesties voor het invullen van SKA 3.7

EIS:

De schoolleiding organiseert tegenspraak. Daarvoor gaat zij actief een dialoog aan met in ieder geval ouders, personeel, de (gemeenschappelijke) medezeggenschapsraad ((G)MR) en, wanneer van toepassing, leerlingen, gemeenten en/of (regionale)werkgevers.

Ambitie

Onze school organiseert actief tegenspraak en feedback van verschillende belanghebbenden om blinde vlekken te voorkomen en ons beleid te versterken. We zien kritische geluiden als waardevol en organiseren bewust verschillende perspectieven om tot betere besluitvorming te komen.

Beoogd resultaat

Bij alle belangrijke beleidsbeslissingen zijn de perspectieven van relevante belanghebbenden tijdig opgehaald en meegewogen. Betrokkenen ervaren dat ze serieus worden genomen in hun inbreng en zien hun feedback terug in aanpassingen van plannen.

Gekoppelde acties

  • We organiseren vier keer per jaar een klankbordgroep met ouders, waarbij we conceptbeleid toetsen en thema’s bespreken die bij ouders leven.
  • We hebben een leerlingenraad die tweewekelijks bijeenkomt en maandelijks overlegt met de schoolleiding over actuele ontwikkelingen.
  • We voeren volgens een vaste structuur formeel overleg met de MR, waarbij we bewust agendapunten opnemen die nog in ontwikkeling zijn om vroeg feedback te kunnen verwerken.
  • We organiseren ieder jaar een bijeenkomst met regionale werkgevers, waaronder onze vaste stagepartners, om de aansluiting van ons onderwijs op de arbeidsmarkt te bespreken.
  • We hebben drie keer per jaar overleg met de gemeente over bijvoorbeeld huisvesting, verkeersveiligheid en aansluiting jeugdzorg.

Meten van het resultaat

  • We evalueren jaarlijks met alle betrokken gremia of zij vinden dat ze voldoende worden betrokken en of hun inbreng wordt meegewogen. Dit gebeurt onder meer via de tevredenheidsonderzoeken.
  • We monitoren of alle geplande overlegmomenten daadwerkelijk hebben plaatsgevonden volgens de jaarplanning.
  • We houden bij welke suggesties zijn gedaan en wat ermee is gebeurd, en koppelen dit terug aan de betrokkenen.
  • We evalueren na elk belangrijk besluitvormingsproces of alle relevante perspectieven tijdig zijn meegenomen.

Context van deze eis

Deze eis maakt deel uit van de standaard SKA3 Evaluatie, verantwoording en dialoog. De omschrijving van deze standaard is: 'De school evalueert en analyseert systematisch of zij de doelen realiseert en verantwoordt zich daarover. Ze stelt, wanneer nodig, het schoolbeleid bij en betrekt interne en externe belanghebbenden in een goed functionerende dialoog. '

Tips of aanvullingen?

Heb je feedback op onze suggesties? Of goede tips vanuit je eigen school? We horen heel graag van je!
Alle eisen in één applicatie invullen, onderbouwen en verbeteren?
Image
Ontdek OnSpect, de online applicatie voor zicht op je volledige kwaliteitszorg.
Lees meer