Borgen, bijstellen en/of opstellen van (verbeter)beleid
Suggesties voor het invullen van SKA 3.9
EIS:
De schoolleiding analyseert en beoordeelt de uitkomsten van de evaluatie en verwerkt deze wanneer nodig in het (verbeter)beleid, zodat dit bijdraagt aan ontwikkeling en verbetering van het onderwijs. Daarnaast gebruikt de school de uitkomsten van de evaluatie om de sturing te verbeteren. Zij maakt daarbij duidelijk welk effect de inbreng van belanghebbenden heeft op het borgen en bijstellen van het schoolbeleid.
Ambitie
Onze school gebruikt evaluaties doelgericht om het onderwijs te verbeteren. We maken de verbinding tussen evaluatiegegevens en verbetermaatregelen expliciet en transparant, zodat voor alle betrokkenen duidelijk is hoe hun inbreng bijdraagt aan schoolontwikkeling.
Beoogd resultaat
Alle relevante evaluatiegegevens worden systematisch geanalyseerd en leiden waar nodig tot concrete verbeteracties. Deze verbeteracties zijn direct te herleiden naar de evaluatiegegevens waarop ze gebaseerd zijn.
Gekoppelde acties
- We stellen na elke evaluatie een analyse op volgens een vast format (monitoren, analyseren, agenderen, interveniëren) waarin we de belangrijkste bevindingen, trends en risico’s benoemen en deze vertalen naar concrete verbeterpunten.
- We bespreken elk kwartaal de uitkomsten van alle recente evaluaties in het MT en bepalen gezamenlijk welke verbeteracties prioriteit krijgen.
- We koppelen in onze communicatie met belanghebbenden expliciet terug welke verbeteracties voortkomen uit hun feedback en wat de resultaten daarvan zijn.
- We houden in kwaliteitsprojecten digitaal de voortgang van verbetertrajecten bij, inclusief de aanleiding en voortgang.
Meten van het resultaat
- We monitoren per verbeteractie of deze binnen de gestelde termijn is uitgevoerd en het gewenste effect heeft gehad.
- We evalueren jaarlijks met de MR of zij vinden dat evaluaties leiden tot passende verbeteracties.
- We toetsen via de tevredenheidsonderzoeken bij betrokkenen of zij hun inbreng herkennen in de gekozen verbetermaatregelen.
- We analyseren via de kwaliteitscyclus of onze verbeteracties daadwerkelijk hebben geleid tot betere resultaten.
Context van deze eis
Deze eis maakt deel uit van de standaard SKA3 Evaluatie, verantwoording en dialoog. De omschrijving van deze standaard is: 'De school evalueert en analyseert systematisch of zij de doelen realiseert en verantwoordt zich daarover. Ze stelt, wanneer nodig, het schoolbeleid bij en betrekt interne en externe belanghebbenden in een goed functionerende dialoog. '
Tips of aanvullingen?
Heb je feedback op onze suggesties? Of goede tips vanuit je eigen school? We horen heel graag van je!
Geef feedback
Alle eisen in één applicatie invullen, onderbouwen en verbeteren?

Ontdek OnSpect, de online applicatie voor zicht op je volledige kwaliteitszorg.