Voorbeeldgedrag personeel
Suggesties voor het invullen van VS 2.3
EIS:
Het personeel van de school is in zijn gedrag een voorbeeld voor de leerlingen: personeelsleden leven de basiswaarden zichtbaar na.
Ambitie
Onze school streeft ernaar dat al het personeel zich bewust is van hun voorbeeldfunctie en de basiswaarden van de democratische rechtsstaat actief en zichtbaar uitdraagt in hun dagelijks handelen. We willen een schoolcultuur waarin deze waarden natuurlijk verweven zijn in alle interacties.
Beoogd resultaat
Al het personeel leeft de basiswaarden zichtbaar na en inspireert daarmee de leerlingen. Er is een merkbare positieve invloed op het gedrag en de houding van leerlingen ten aanzien van deze waarden. Het personeel voelt zich bekwaam en gemotiveerd om deze voorbeeldrol te vervullen.
Gekoppelde acties
- We nemen de voorbeeldfunctie en het naleven van basiswaarden expliciet op in ons functieprofiel en sollicitatieprocedure.
- We integreren een module over voorbeeldgedrag en basiswaarden in ons inductieprogramma voor nieuw personeel.
- We implementeren een buddy-systeem waarbij ervaren collega’s nieuwe medewerkers begeleiden in het voorleven van de basiswaarden.
- We organiseren regelmatig intervisiebijeenkomsten waarin personeel reflecteert op hun voorbeeldrol.
- We nemen de voorbeeldfunctie op als vast onderdeel in de gesprekkencyclus met personeel.
- We voeren regelmatig lesbezoeken uit met specifieke aandacht voor het voorleven van basiswaarden.
Meten van het resultaat
- We voeren gerichte observaties uit tijdens lessen en andere schoolactiviteiten om het voorbeeldgedrag van personeel te monitoren.
- We bevragen leerlingen in de tevredenheidsonderzoeken over hun perceptie van het voorbeeldgedrag van het personeel.
- We evalueren de effectiviteit van het inductieprogramma en het buddy-systeem door feedback te verzamelen van nieuwe medewerkers.
- We analyseren de uitkomsten van de gesprekkencyclus met betrekking tot de voorbeeldfunctie van het personeel.
- We monitoren de deelname en impact van de intervisiebijeenkomsten door reflectieverslagen te verzamelen.
Context van deze eis
Deze eis maakt deel uit van de standaard VS2 Schoolklimaat. De omschrijving van deze standaard is: 'De school heeft een schoolklimaat dat bijdraagt aan het ontwikkelen van sociale en maatschappelijke competenties. '
Tips of aanvullingen?
Heb je feedback op onze suggesties? Of goede tips vanuit je eigen school? We horen heel graag van je!
Geef feedback
Alle eisen in één applicatie invullen, onderbouwen en verbeteren?
Ontdek OnSpect, de online applicatie voor zicht op je volledige kwaliteitszorg.