{  VS 2.4  }

Aanpak schoolklimaat sluit aan op de leefwereld van de leerlingpopulatie

Suggesties voor het invullen van VS 2.4

EIS:

De school stemt aanpak en aanbod af op de leerlingenpopulatie van de school en de leefwereld van de leerlingen.

Ambitie

Onze school streeft ernaar een inclusieve leeromgeving te creëren die naadloos aansluit bij de diverse achtergronden en leefwerelden van onze leerlingen. We willen een schoolklimaat ontwikkelen waarin alle leerlingen zich herkennen, gewaardeerd voelen en tegelijkertijd hun horizon verbreden door kennis te maken met verschillende perspectieven en ervaringen.

Beoogd resultaat

Ons onderwijs en schoolklimaat sluiten optimaal aan bij de behoeften en ervaringen van onze leerlingenpopulatie. Leerlingen voelen zich begrepen en gerespecteerd, terwijl ze tegelijkertijd hun kennis en begrip van andere culturen, achtergronden en leefwerelden vergroten. Er is een merkbare toename in wederzijds begrip en respect onder leerlingen.

Gekoppelde acties

  • We voeren vierjaarlijks een grondige analyse uit van onze leerlingenpopulatie, inclusief culturele, sociaaleconomische en religieuze achtergronden.
  • We organiseren focusgroepen met leerlingen om hun ervaringen, behoeften en interesses beter te begrijpen.
  • We passen ons curriculum aan om diverse perspectieven en ervaringen te integreren die relevant zijn voor onze leerlingenpopulatie.
  • We organiseren een jaarlijks diversiteitsfestival waarin leerlingen hun eigen cultuur en achtergrond kunnen presenteren.
  • We hanteren een mentorprogramma waarin aandacht wordt besteed aan de individuele achtergrond en leefwereld van elke leerling.
  • We integreren gastsprekers en rolmodellen die de diversiteit van onze leerlingenpopulatie weerspiegelen in ons lesprogramma.
  • We organiseren themaweken over onderwerpen als culturele diversiteit, seksuele geaardheid en sociaaleconomische verschillen.

Meten van het resultaat

  • We voeren jaarlijks een enquête uit onder leerlingen om te meten hoe goed zij zich herkennen en gewaardeerd voelen in het schoolklimaat.
  • We analyseren de deelname en waardering van leerlingen voor cultuur-specifieke activiteiten en programma’s.

Context van deze eis

Deze eis maakt deel uit van de standaard VS2 Schoolklimaat. De omschrijving van deze standaard is: 'De school heeft een schoolklimaat dat bijdraagt aan het ontwikkelen van sociale en maatschappelijke competenties. '

Tips of aanvullingen?

Heb je feedback op onze suggesties? Of goede tips vanuit je eigen school? We horen heel graag van je!
Alle eisen in één applicatie invullen, onderbouwen en verbeteren?
Image
Ontdek OnSpect, de online applicatie voor zicht op je volledige kwaliteitszorg.
Lees meer