{  BKA1 Visie, ambities en doelen  }

Op deze pagina is de standaard BKA1 Visie, ambities en doelen, zoals opgenomen in het onderzoekskader van de Inspectie van het Onderwijs, opgesplitst in specifieke eisen. Klik op een eis voor suggesties voor de invulling hiervan in het beleid van de school.

Eisen BKA1 Visie, ambities en doelen

BKA 1.1

Concrete bestuursvisie, inclusief ambities, doelen en samenhangend beleid

Het bestuur heeft een visie op goed onderwijs en op de besturing daarvan. De visie is concreet en passend vertaald naar ambities, doelen en daarmee samenhangend beleid. Deze vertaling maakt sturing mogelijk op de kwaliteit en resultaten van het onderwijs en de voorwaarden.

BKA 1.2

Stelsel van kwaliteitszorg om de basiskwaliteit te waarborgen

Om sturing tot kwailteit en resultaten van het onderwijs en de voorwaarden mogelijk te maken heeft het bestuur een stelsel van kwaliteitszorg ingericht dat het bestuur in staat stelt de basiskwaliteit van het onderwijs te waarborgen.

BKA 1.3

Doelen betreffen in elk geval wettelijke eisen

De doelen betreffen in elk geval de naleving van wettelijke eisen, waaronder de wettelijke vereisten voor het onderwijsaanbod, het onderwijsleerproces en de manier van toetsen en examineren, onder meer op het gebied van de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschap.

BKA 1.4

Evaluatieresultaten worden verwerkt in visie, ambities en doelen

De visie, ambities en doelen omvatten uitwerkingen van eerdere evaluatieresultaten en resultaten van interne en externe dialoog.

BKA 1.5

Scholen worden betrokken bij de verbetering van het onderwijs

Het bestuur zorgt er met betrokkenheid van de scholen voor dat de visie, ambities, doelen en het beleid sturend zijn voor de verbetering van het onderwijs aan leerlingen.

BKA 1.6

Scholen formuleren doelen ten behoeve van doorgaande onderwijsloopbaan

Scholen formuleren op hun beurt doelen die aansluiten bij wat leerlingen nodig hebben met het oog op hun doorgaande onderwijsloopbaan.

BKA 1.7

Bestuur richt voorwaarden in om de doelen te bereiken

Het bestuur richt de voorwaarden in om de doelen te bereiken, waaronder de inzet en het beheer van de (financiële) middelen voor het waarborgen van de kwaliteit van het onderwijsproces, de diplomering, het schoolklimaat en de resultaten.

BKA 1.8

Meerjarenbegroting heeft een relatie met beleid en doelen zijn toegelicht

Het bestuur heeft een meerjarenbegroting waarin de relatie met het beleid en de doelen duidelijk zijn toegelicht.

BKA 1.9

Functionerende verantwoordelijkheidsverdeling tussen RvT, bestuur en scholen

Er is voor de sturing op (financiële) kwaliteit een functionerende verantwoordelijkheidsverdeling tussen de interne toezichthouder, het bestuur en de scholen afgesproken, op basis van de geldende wet- en regelgeving.

Doel BKA1 Visie, ambities en doelen

"Het bestuur heeft een visie op kwaliteit, heeft hiervoor ambities en doelen opgesteld en stuurt op het behalen daarvan. "