{  BKA3 Evaluatie, verantwoording en dialoog  }

Op deze pagina is de standaard BKA3 Evaluatie, verantwoording en dialoog, zoals opgenomen in het onderzoekskader van de Inspectie van het Onderwijs, opgesplitst in specifieke eisen. Klik op een eis voor suggesties voor de invulling hiervan in het beleid van de school.

Eisen BKA3 Evaluatie, verantwoording en dialoog

BKA 3.1

Evalueren en beoordelen van het realiseren van ambities en doelen

Het bestuur evalueert en beoordeelt als onderdeel van zijn stelsel van kwaliteitszorg in hoeverre de ambities, de doelen en het beleid worden gerealiseerd.

BKA 3.2

Zicht op (financiële) kwaliteit en resultaten van het onderwijs

Door het evalueren en beoordelen in hoeverre de ambities, de doelen en het beleid worden gerealiseerd, krijgt het bestuur zicht op de gerealiseerde (financiële) kwaliteit en de resultaten van het onderwijs aan leerlingen.

BKA 3.3

Actief extern informatie ophalen ten behoeve van evaluatie en beoordeling

Bij de evaluatie en beoordeling van het beleid en de onderwijskwaliteit haalt het bestuur actief externe informatie op en gebruikt deze informatie bij de evaluatie en beoordeling.

BKA 3.4

Tijdig reageren op kansen en bedreigingen

Op basis van de evaluatie reageert het bestuur tijdig op mogelijke kansen en bedreigingen, stelt wanneer nodig (verbeter)beleid op en treft passende maatregelen om de kwaliteit van het onderwijs op de scholen te borgen.

BKA 3.5

Afleggen van openbare verantwoording over de gerealiseerde kwaliteit

Het bestuur legt verantwoording af door middel van accurate, actuele en openbaar toegankelijke informatie over de gerealiseerde kwaliteit.

BKA 3.6

Minimaal jaarlijkse verslaglegging aan in- en externe belanghebbende

Het bestuur brengt minimaal jaarlijks verslag uit aan zijn in- en externe belanghebbenden over zijn doelen en de resultaten van de opleidingen.

BKA 3.7

Jaarverslag is betrouwbaar en voldoet aan wettelijke vereisten

De verantwoording in het jaarverslag is betrouwbaar en (de inhoud van) het jaarverslag voldoet aan de wettelijke vereisten.

BKA 3.8

Jaarverslag bevat specifieke onderdelen

Het bestuur verantwoordt zich in het jaarverslag ten minste over het onderwijsaanbod, het onderwijsleerproces, de manier van toetsen en examineren en het financieel beheer, onder meer op het gebied van de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschap.

BKA 3.9

Reflectie geeft inzicht over effectiviteit besturing en uitvoering

De reflectie op de uitkomsten van de evaluatie geeft alle lagen van de organisatie, intern toezicht en de medezeggenschap voldoende inzicht in de effectiviteit van de besturing en uitvoering.

BKA 3.10

Analyseren en beoordelen uitkomsten evaluatie en verantwoording

Het bestuur analyseert en beoordeelt de uitkomsten van de evaluatie en verantwoording. Vervolgens verwerkt het bestuur deze wanneer nodig in bijstelling van ambities, (verbeter)doelen en beleid of nieuwe ambities zodat de opbrengst van de dialoog bijdraagt aan ontwikkeling en verbetering van het onderwijs en de sturing daarop.

BKA 3.11

Dialoog met interne en externe belanghebbenden

Het bestuur organiseert ook de dialoog hierover met interne en externe belanghebbenden, waarbij in elk geval leerlingen, personeel, het regionale bedrijfsleven en de interne toezichthouder zijn betrokken.

BKA 3.12

Door samenwerking werken aan doelen die het bestuurlijk belang overstijgen

Het bestuur werkt bovendien actief samen met andere partijen aan doelen die het bestuurlijk belang overstijgen en de kernfuncties raken. Zo komt het bestuur de afspraken uit het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband passend onderwijs na en verantwoordt zich hierover.

Doel BKA3 Evaluatie, verantwoording en dialoog

"Het bestuur evalueert en analyseert systematisch of het de doelen realiseert en verantwoordt zich hierover. Het stelt wanneer dat nodig is het beleid bij en betrekt daartoe interne en externe belanghebbenden in een goed functionerende dialoog. "