Doelgericht en samenhangend curriculum voor Nederlandse taal
Suggesties voor het invullen van OP 0.1
EIS:
De school heeft voor het onderwijs in de basisvaardigheid Nederlandse taal (mondelinge taalvaardigheid, lezen, schrijven, begrippenlijst en taalverzorging) een doelgericht en samenhangend curriculum dat past bij de leerlingenpopulatie van de school. Voor Nederlandse taal is de inhoud van het curriculum ten minste dekkend voor de kerndoelen en werkt het toe naar de referentieniveaus. Het curriculum kent een logisch doorlopende opbouw van doelen en bereidt leerlingen voor op de volgende leerjaren, het vervolgonderwijs en de samenleving. De uitvoering van het curriculum is herkenbaar in de onderwijspraktijk.
Ambitie
Onze school streeft ernaar een doelgericht en samenhangend taalcurriculum te bieden dat onze leerlingen optimaal voorbereidt op hun toekomst. We willen dat ons taalaanbod aansluit bij de behoeften van onze leerlingenpopulatie, terwijl het voldoet aan de kerndoelen en toewerkt naar de referentieniveaus. Ons doel is een doorlopende leerlijn te creëren die leerlingen stapsgewijs voorbereidt op de volgende leerjaren, het vervolgonderwijs en hun rol in de samenleving.
Beoogd resultaat
We hebben een gestructureerd taalcurriculum dat:
- Alle domeinen van taalvaardigheid omvat (mondelinge taalvaardigheid, lezen, schrijven, begrippenlijst en taalverzorging)
- Concrete, meetbare doelen heeft voor elk leerjaar, gekoppeld aan de referentieniveaus
- Een duidelijke opbouw laat zien van groep 1 t/m 8
- Zichtbaar is in de dagelijkse lespraktijk
- Leidt tot meetbare vooruitgang in de taalvaardigheid van onze leerlingen
Gekoppelde acties
- We hebben per leerjaar concrete doelen geformuleerd voor alle taaldomeinen, gebaseerd op de referentieniveaus en afgestemd op onze leerlingenpopulatie
- We gebruiken een combinatie van methodes en eigen materiaal om deze doelen te bereiken
- We hebben een taalcoördinator aangesteld die de doorlopende leerlijn bewaakt en collega’s ondersteunt
- We organiseren regelmatig teamoverleg om de voortgang en samenhang van het taalonderwijs te bespreken
- We bieden extra ondersteuning aan leerlingen die achterlopen en verrijking aan leerlingen die voorlopen
- We integreren taalvaardigheden waar mogelijk in andere vakgebieden
Meten van het resultaat
We evalueren de effectiviteit van ons taalcurriculum door:
- Analyse van de resultaten van methodegebonden en methodeonafhankelijke toetsen
- Observaties in de klas door de taalcoördinator en intern begeleider
- Portfoliogesprekken met leerlingen over hun taalontwikkeling
- Jaarlijkse evaluatie van de doorlopende leerlijn in het team
- Analyse van de doorstroomtoetsresultaten voor taal
- Periodieke evaluatie van ons taalbeleid, waarbij we de doelen zo nodig bijstellen
Context van deze eis
Deze eis maakt deel uit van de standaard OP0 Basisvaardigheden. De omschrijving van deze standaard is: 'Het onderwijs in basisvaardigheden bereidt de leerlingen voor op het vervolgonderwijs en de samenleving.'
Tips of aanvullingen?
Heb je feedback op onze suggesties? Of goede tips vanuit je eigen school? We horen heel graag van je!
Geef feedback
Alle eisen in één applicatie invullen, onderbouwen en verbeteren?
Ontdek OnSpect, de online applicatie voor zicht op je volledige kwaliteitszorg.