{  OP 0.2  }

Doelgericht en samenhangend curriculum voor rekenen/wiskunde

Suggesties voor het invullen van OP 0.2

EIS:

De school heeft voor het onderwijs in de basisvaardigheden rekenen/wiskunde (getallen, verhoudingen, meten en meetkunde, en verbanden) een doelgericht en samenhangend curriculum dat past bij de leerlingenpopulatie van de school. Voor rekenen/wiskunde is de inhoud van het curriculum ten minste dekkend voor de kerndoelen en werkt het toe naar de referentieniveaus. Het curriculum kent een logisch doorlopende opbouw van doelen en bereidt leerlingen voor op de volgende leerjaren, het vervolgonderwijs en de samenleving. De uitvoering van het curriculum is herkenbaar in de onderwijspraktijk.

Ambitie

Onze school streeft ernaar een stevig fundament te leggen voor de rekenvaardigheid van onze leerlingen. We willen een doelgericht en samenhangend rekencurriculum bieden dat aansluit bij de behoeften van onze leerlingenpopulatie en hen voorbereidt op hun toekomst. Ons doel is om alle leerlingen minimaal het 1F-niveau te laten behalen, waarbij we streven naar het 1S-niveau voor zoveel mogelijk leerlingen.

Beoogd resultaat

We hebben een gestructureerd rekencurriculum dat:

  • Alle domeinen van rekenen/wiskunde omvat (getallen, verhoudingen, meten en meetkunde, en verbanden)
  • Voldoet aan de kerndoelen en toewerkt naar de referentieniveaus
  • Per leerjaar concrete, meetbare doelen heeft
  • Een duidelijke opbouw laat zien van groep 1 t/m 8
  • Zichtbaar is in de dagelijkse rekenlessen
  • Leidt tot een solide rekenbasis voor al onze leerlingen

Gekoppelde acties

  • We gebruiken een doorlopende rekenmethode die aansluit bij de kerndoelen en referentieniveaus
  • We hebben per leerjaar tussendoelen geformuleerd die passen bij onze leerlingenpopulatie
  • We bieden dagelijks een rekenles van minimaal een uur
  • We zetten regelmatig concrete materialen in om rekenbegrippen te visualiseren
  • We integreren rekenvaardigheden in andere vakken, zoals meten bij handvaardigheid
  • We bieden extra ondersteuning aan leerlingen die moeite hebben met rekenen
  • We hebben een rekencoördinator die de doorgaande lijn bewaakt en collega’s ondersteunt

Meten van het resultaat

We evalueren de effectiviteit van ons rekencurriculum door:

  • Analyse van de resultaten van methodegebonden toetsen
  • Afname en analyse van methodeonafhankelijke toetsen twee keer per jaar
  • Observaties tijdens de rekenlessen door de intern begeleider en rekencoördinator
  • Tweejaarlijkse evaluatie van onze rekendoelen en -aanpak in het team
  • Analyse van de rekenresultaten van de eindtoets
  • Jaarlijks overleg met het voortgezet onderwijs over de aansluiting van onze leerlingen
  • Periodieke evaluatie van ons rekenbeleid, waarbij we de doelen zo nodig bijstellen

Context van deze eis

Deze eis maakt deel uit van de standaard OP0 Basisvaardigheden. De omschrijving van deze standaard is: 'Het onderwijs in basisvaardigheden bereidt de leerlingen voor op het vervolgonderwijs en de samenleving.'

Tips of aanvullingen?

Heb je feedback op onze suggesties? Of goede tips vanuit je eigen school? We horen heel graag van je!
Alle eisen in één applicatie invullen, onderbouwen en verbeteren?
Image
Ontdek OnSpect, de online applicatie voor zicht op je volledige kwaliteitszorg.
Lees meer