Doelgericht en samenhangend curriculum voor burgerschap
Suggesties voor het invullen van OP 0.3
EIS:
De school heeft voor het onderwijs in de basisvaardigheid burgerschap een doelgericht en samenhangend curriculum dat past bij de leerlingenpopulatie van de school. Burgerschap richt zich ten minste op bevordering van de basiswaarden van de democratische rechtsstaat en de kennis, houdingen en vaardigheden die daarbij van belang zijn. Dat geldt evenzo voor de sociale en maatschappelijke competenties die nodig zijn in de pluriforme democratische samenleving, en de kerndoelen die daaraan gerelateerd zijn.
Ambitie
Onze school streeft ernaar om leerlingen voor te bereiden op hun rol als actieve en betrokken burgers in onze democratische samenleving. We willen een doelgericht en samenhangend burgerschapscurriculum bieden dat aansluit bij de behoeften en achtergronden van onze leerlingenpopulatie. Ons doel is om leerlingen de basiswaarden van de democratische rechtsstaat bij te brengen en hen te ondersteunen in het ontwikkelen van de sociale en maatschappelijke competenties die nodig zijn in onze pluriforme samenleving.
Beoogd resultaat
We hebben een gestructureerd burgerschapscurriculum dat:
- De basiswaarden van de democratische rechtsstaat bevordert
- Sociale en maatschappelijke competenties ontwikkelt
- Aansluit bij de kerndoelen die gerelateerd zijn aan burgerschap
- Per leerjaar concrete, meetbare doelen heeft
- Een duidelijke opbouw laat zien van groep 1 t/m 8
- Zichtbaar is in onze dagelijkse onderwijspraktijk
- Leerlingen voorbereidt op hun rol als actieve burgers
Gekoppelde acties
- We gebruiken een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschap als basis
- We hebben een leerlijn burgerschap ontwikkeld die past bij onze schoolpopulatie
- We organiseren regelmatig gesprekken en debatten over maatschappelijke thema’s
- We betrekken ouders bij onze burgerschapsactiviteiten
- We nemen deel aan projecten zoals de Kinderraad en het Jeugdjournaal in de klas
- We besteden expliciet aandacht aan diversiteit en inclusie in onze lessen en schoolcultuur
- We organiseren jaarlijks een projectweek rond een burgerschapsthema
- We hebben een coördinator burgerschap die de doorgaande lijn bewaakt en collega’s ondersteunt
Meten van het resultaat
- Observaties van leerlinggedrag en -interacties in verschillende schoolsituaties aan de hand van rubrics
- Reflectiegesprekken met leerlingen over hun ontwikkeling op het gebied van burgerschap
- Beoordeling van praktische opdrachten en projecten gerelateerd aan burgerschap aan de hand van rubrics
- Jaarlijkse afname van een burgerschapsmonitor om de ontwikkeling van leerlingen te volgen
- Evaluatiegesprekken met het team over de implementatie en effecten van het curriculum
- Feedback van ouders en externe partners over de burgerschapsvaardigheden van onze leerlingen
- Periodieke evaluatie van ons burgerschapsbeleid, waarbij we de doelen zo nodig bijstellen
Context van deze eis
Deze eis maakt deel uit van de standaard OP0 Basisvaardigheden. De omschrijving van deze standaard is: 'Het onderwijs in basisvaardigheden bereidt de leerlingen voor op het vervolgonderwijs en de samenleving.'
Tips of aanvullingen?
Heb je feedback op onze suggesties? Of goede tips vanuit je eigen school? We horen heel graag van je!
Geef feedback
Alle eisen in één applicatie invullen, onderbouwen en verbeteren?
Ontdek OnSpect, de online applicatie voor zicht op je volledige kwaliteitszorg.