{  De stand van mijn kwaliteitszorg  }

Stel je een sterke, gezonde boom voor, diep geworteld in de vruchtbare aarde. De wortels reiken ver en breed uit en absorberen water en voedingsstoffen uit de grond. Deze rijke voeding stelt de boom in staat om groen, levendig blad te ontwikkelen - jaar in jaar uit. De sterke bladeren wijzen op de vitaliteit en veerkracht van de boom, die een flinke storm kan weerstaan. Deze boom is de metafoor voor het stelsel van kwaliteitszorg op jouw school. Staat de boom stevig in de aarde en is deze diep geworteld in de organisatie? Of begint er vanalles bij een klein zuchtje wind te kraken? De bladeren in deze context zijn de succesvolle, bloeiende leerlingen die jaar in jaar uit het product zijn van deze boom - hopelijk profiterende van een solide basis vol groei en voedingsstoffen.

Deze boom, de Boom van Kwaliteit, is als metafoor een voorbeeld voor hoe een stelsel van kwaliteitszorg er uit ziet. Aan de hand van de boom kun je aflezen hoe gezond de bladeren zullen zijn - en aan de hand van de bladeren kun je zien hoe gezond de boom is. Om inzicht te krijgen in de stand van de kwaliteitszorg op jouw school kun je je eigen boom tekenen. In deze boom laat je zien hoe de kwaliteitszorg op jouw school er uit ziet.

Boom van Kwaliteit
Download de invulversie

In het bestand dat je hierboven kunt downloaden kun je zelf de boom vormgeven en noteren wie voor welk onderdeel verantwoordelijk is. Je geeft zelf aan hoe diep jouw boom geworteld is. Allereerst bepaal je of je aan de wettelijke eisen voldoet - het waarderingskader. Hoe dieper in de organisatie er plannen zijn om deze wettelijke kaders vorm en uitvoering te geven, hoe dieper je boom geworteld zal zijn. Na het waarderingskader ga je kijken naar het schoolplan; hebben we daadwerkelijk doelen voor de komende jaren opgesteld en uitgewerkt hoe we hier denken te gaan komen? Hierna volgen de vakwerkplannen (VO), teamplannen (VO) en bouwplannen (PO). Komen de plannen ook op het ‘klas- en leraarniveau’ terug? Als allerlaatste bekijk je de kwaliteitsprojecten. Hierbij onderzoek je of er projecten zijn die uitvoering geven aan verbetertrajecten, zoals het uitzetten van evaluaties, het analyseren van eerder uitgevoerde projecten, of het werken aan toekomstig beleid en visie. Alleen wanneer je ook bezig bent met je toezichthoudende en controlerende projecten kan je boom diep geworteld zijn (hierover later meer).

Door deze ruwe schets te maken kom je er in korte tijd achter hoe diep jouw boom geworteld is. Onthoud, hoe gezonder de boom, hoe gezonder de bladeren zullen zijn. Uiteraard zegt het hebben van een schoolplan of vakwerkplan nog niets over de kwaliteit hiervan (ook hierover later meer), maar geeft het in ieder geval een eerste inschatting van de stand van zaken. Wanneer je dit inzicht hebt verkregen wil je er vast iets mee gaan doen, nietwaar? In deel 2 van Grip op Kwaliteitszorg ga je daadwerkelijk met dit inzicht aan de slag. Lees snel verder!


Onderdeel van
Grip op kwaliteitszorg